Hertog van Gelre op het slagveld van Auray (1364)?

Vragen en discussies over middeleeuwse aangelegenheden.
Plaats reactie
Kor

Hertog van Gelre op het slagveld van Auray (1364)?

Bericht door Kor » Za 13 Okt 2007, 14:51

Hallo,

Ik heb recentelijk een boek gekregen over middeleeuwse oorlogvoering (Philippe Contamine, <i>War in the Middle Ages</i>) dat op de omslag een mooie verluchting toont van de slag bij Auray, een veldslag uit de Bretonse Successie Oorlog. Prominent, in het midden van het Engels/Montfortiaanse leger bleek een ridder te staan met het Gelders-Gulikse wapen duidelijk zichtbaar (zie de afbeelding <a href="http://www.amazon.co.uk/gp/reader/06311 ... e">hier</a>).

Ik kan dit echter nergens bevestigd krijgen, en het lijkt zelfs zeer onwaarschijnlijk dat de hertog daar aanwezig zou zijn; zo ver mij bekend was de rol van Eduard in de politiek van de Honderdjarige Oorlog redelijk beperkt, en in o.a. <i>Van heerlijkheid naar landsheerlijkheid</i> van W. Jappe Alberts wordt geen melding gemaakt van deze gebeurtenis, die toch het noemen waard zou zijn geweest. Ook bronnen over de Honderdjarige Oorlog noemen wel een hele rits Engelsgezinde aanvoerders, maar geen Gelderse aanwezigen.

Aan de andere kant is de verluchting wel behoorlijk duidelijk (hoewel de combinatie Gelre-Gulik natuurlijk pas later tot stand kwam, zal de 15e eeuwse tekenaar het wapen uit zijn eigen tijd gebruikt hebben) en waren de wapens wel zo bekend dat je niet zomaar familiewapens van ridders die niet aanwezig waren op een slagveld schilderen.

Weet iemand misschien wat er hier gebeurd is?

ferry3
Forumkoning

Re: Hertog van Gelre op het slagveld van Auray (1364)?

Bericht door ferry3 » Za 22 Jun 2013, 18:42

Een zéér late reactie op de vraag van Kor.
Ik kocht vanmiddag in een kringloopwinkel het boek "De honderdjarige oorlog" van Prof. Dr. M. Mollat. (1975).
"het lijkt zelfs zeer onwaarschijnlijk dat de hertog daar aanwezig zou zijn", schrijft Kor.
Op pag. 48 van dit boek een afbeelding van een fragment van een houten kist, vervaardigd door een anonieme kunstenaar uit Brugge, met taferelen uit de strijd van de Vlamingen tegen de Fransen in het begin van de 14e eeuw.
Bovenaan is Willem van Gulik afgebeeld, onderweg naar Brugge.
Die zal daar dus beslist in de buurt geweest zijn.
De namen Gulik en Gelre komen verder nergens voor....

Plaats reactie