hoe oud is Wijhe (Ov) ?

Vragen en discussies over middeleeuwse aangelegenheden.
Plaats reactie
Hulleman

hoe oud is Wijhe (Ov) ?

Bericht door Hulleman » Wo 13 Okt 2010, 16:57

Ik kwam uw prachtige site tegen en ben een splinternieuwe bezoeker. Ik probeer te achterhalen hoe oud mijn woonplaats Wijhe (ov) is en vraag hiervoor uw hulp. Ik heb houvast aan de akte van 28-8-960 waarin Otto I "WIE" (ook wel Wi'e) schenkt aan het St.Mauricius Klooster in Maagdenburg, Wijhe is dus dit jaar 1050 jaar oud. Ik ben ook gestuit op het jaar 850, toen bisschop Ludgerus het vruchtgebruik van Wijhe / Wie afstaat aan Balderik. Hoewel ik het niet zeker weet, moet dit staan in het oorkondenboek Sticht Utrecht nr. 67 ? Wie helpt met verder op weg met het bewijs dat Wijhe dit jaar wel eens 1160 jaar oud kan zijn ?

arch
Forumheer

Re: hoe oud is Wijhe (Ov) ?

Bericht door arch » Di 19 Okt 2010, 05:12

Hallo Hulleman, dit soort schenkingaktes vermelden meestal een schenking van een landgoed, klooster of (tol)huis. Het is daarom belangrijk om uit te vinden "wat" er precies geschonken werd onder deze naam. Was er toen al sprake van een nederzetting, of is deze mogelijk later ontstaan. Zijn er bijvoorbeeld archeologische vondsten gedaan waaruit blijkt dat rond deze tijd een nederzetting aanwezig was? Een lokatie tussen Zwolle en Deventer aan de Ijssel maakt één en ander natuurlijk wel interressant. MVG Arch

afj
Forumgraaf

Re: hoe oud is Wijhe (Ov) ?

Bericht door afj » Za 30 Okt 2010, 23:22

Aangezien Wie wordt genoemd tussen (Op)Hemert en Heesselt, lijkt de kans dat hier Wijhe wordt bedoeld erg klein. Ik weet trouwens niet of de adellijke familie Van Wije naar wie de Wijenburg is genoemd iets met dit Wia/Wie te maken kan hebben en waar dit dan gelegen heeft.

Met vriendelijke groet,
André Jansen

Plaats reactie