Wichman van Hamaland of Ansfried in Rome

Vragen en discussies over middeleeuwse aangelegenheden.
Robert
Forumbaron

Wichman van Hamaland of Ansfried in Rome

Bericht door Robert » Zo 19 Feb 2012, 19:59

Ik heb een vraag mbt tot de vroege Middeleeuwen wat wel enigszins buiten de grenzen van de Graafschap valt maar wat hopelijk hier toch gewaardeerd wordt.

In “Het kerspel Beek in de Liemers” haalt John Thoben een verhaal aan dat zich in 969 in Rome afspeelt en waarin een niet met naam genoemde graaf van Otto I een rol speelt. Er wordt alleen verhaald dat deze graaf verwant is aan Otto. De graaf draait door en uiteindelijk wordt de duivel uitgedreven door hem de ketenen van Petrus om de hals te hangen. Diederik van Metz die bij het spektakel aanwezig is weet het vervolgens gedaan te krijgen dat hij een schakel van de ketenen van de Paus krijgt.
John Thoben wijst er op dat de graaf in kwestie weleens Wichman van Hamaland zou kunnen zijn. De redenen hiervoor zijn dat de aktes die betrekking hebben op de stichting van het stift Elten in 968 en 970 in Italië opgesteld zijn en Wichman dus zeer wel mogelijk zelf in Italië is. Wichman is Diederik wat verschuldigd omdat deze een rol gespeeld heeft in het verkrijgen van de instemming van Otto voor de stichting. De kerk van Beek (op loopafstand van de Elterberg) was gewijd aan Sint Petrus in banden.
Leuke suggestie, maar die verwantschap met Otto is niet duidelijk.
Nu heb ik eens gekeken of er nog andere kerken zijn die aan Sint Petrus in banden gewijd zijn. Die zijn er. Eentje in Rome en 10 in Nederland:
Venray, Hilvarenbeek, Gilze, Bladel, Oisterwijk, Son, Leende, Lommel, Bertem en Diemen. Van drie ervan staat vast dat ze bestaan sinds de tiende eeuw: Hilvarenbeek, Venray en Bertem.
Diemen riep bij mij een vraagteken op dat er nog steeds staat. De anderen liggen allemaal in Nederlands en Belgisch Brabant en Limburg en suggereerde meteen een relatie met een andere graaf.
Hilvarenbeek en Gilze worden beide in verband gebracht met Hildesuindis echtgenoot van Ansfried. Met Bladel vormen ze een driehoek met 20 km tussenruimte. Van Venray weet ik het niet maar alle anderen: Son en Leende (bij Eindhoven), Lommel (nog eens 25 km naar het zuiden) en Bertem vallen allemaal binnen het door Hildesuindis begiftigde Bisdom Luik.
Was Ansfried in 969 ook nog in Italië en was hij het wellicht die met dit toneelspel Diederik van Metz geholpen heeft in zijn reliekenjacht? Waar hij dus later kennelijk profijt van heeft gehad?
Of zouden we hier te maken hebben met een samenzwering van een breder gezelschap?

Plaats reactie