Balderik's moordenaar? Berthold van Walbeck.

Vragen en discussies over middeleeuwse aangelegenheden.
ferry3
Forumkoning

Balderik's moordenaar? Berthold van Walbeck.

Bericht door ferry3 » Di 06 Mar 2012, 01:42

Op het internet/ Wikipedia kwam ik onderstaand verhaal tegen. Zonder enige terughoudendheid of twijfel wordt daarin beweerd dat Balderik niet in 1021 te Heimbach overleed, maar sneefde bij de verovering van Monterberg in 1017 door de hand van ene Berthold. Ik vraag me daarom af op welke documenten de schrijver zich zou kunnen hebben gebaseerd:

Lotharius was zoon van Lothar II van Walbeck en Matilda van Arneburg (ca. 920 - 3 december 992), dochter van Bruno van Arneburg (ovl. 30 november 978) en Frederuna (ovl. Zörbig, 27 oktober 1015). Lotharius was getrouwd met Godilla van Rothenburg (ca. 968 - 18 juni 1015), dochter van Werner van Rothenburg. Hun huwelijk was door Otto II persoonlijk gearrangeerd. Lothar en Godila kregen de volgende kinderen:
- Werner van Walbeck, Godila was 13 jaar oud bij zijn geboorte.
- Lotharius IV van Walbeck (ca. 995 - 1033), graaf van de Noordmark, gesneuveld tijdens een veldslag.
- Berthold (ovl. na 1018), veroverde in 1017 het kasteel Monterberg bij Kalkar en doodde daar de edelman Balderik. Trouwde met Irmgard van Aspel en later met een tweede vrouw. Zijn dochter uit zijn tweede huwelijk wordt ook Irmgard van Aspel (ovl. 5 februari 1075) genoemd, zij was gehuwd met Chadalhoh van de Isengau. Volgens de Duitse Wikipedia wordt een van beide Irmgards geïdentificeerd met Irmgard van Süchtlen.
- Diederik, kanunnik in Magdeburg

Een zeer benieuwde
Henk.

Plaats reactie