van Coeverden

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
afj
Forumgraaf

Re: van Coeverden

Bericht door afj » Za 03 Dec 2011, 12:08

Goedemorgen,

kan iemand mij vertellen van wie de hopman Roelof van Coeverden een zoon was?
Hij is overleden na 1569, zijn vrouw heette Bettke en hij had een dochter Reinoldje die in 1562 met Hendrik Visscher trouwde.

Groet, André

GAH baron van Coeverden
Forumheer

Bericht door GAH baron van Coeverden » Ma 05 Dec 2011, 02:58

Even iets over Roelof van Coeverden (hopman):

Luitenant-kolonel Wolter van Coeverden tot Scherpenzeel en Wegdam trouwde omstreeks 1518 met Anna van Höevele. Wolter was de oudste zoon van Wolter van Coeverden en Hendrikje van Bevervoorde tot Oldemeule en Peckedam. Uit het huwelijk van Wolter en Anna stammen:
1. Wolter,
2. Christoffel,
3. Johan of Jan,
4. Margaretha; trouwde met Adolf van Keppel van Diepenbroeck uit Lochem,
5. Alyt,
6. Roelof (bastaard) was hopman en hofrichter te Gramsbergen. Uit z’n huwelijk stammen: Wolter, Margartha (huwde Gerrit van Woelde genaamd Peckedam), Reiniera en Luffse.

Roelof was in 1573 hofrichter van de Hof te Gramsbergen. Hij voerde een gedeeld wapen:
• eerste kwartier Van Coeverden,
• tweede kwartier wellicht naar Van der Ehse van Gramsbergen.

groet,

G.A.H. baron van Coeverden

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Ma 05 Dec 2011, 08:19

Weet iemand iets te zeggen over Alof van Coevorden? Hij wordt in Zutphen genoemd in 1460 met zijn vrouw Agnes.
Het lijkt mij te gaan om één van de zonen van Wolter van Coevorden.

groeten
Ronald Blancke

afj
Forumgraaf

Bericht door afj » Vr 09 Dec 2011, 00:19

Allereerst Gerrit bedankt voor zijn gegevens over de hopman Roelof. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe hij in het bezit van (een deel van) de erven Breteler in Boekelo, Haaksbergen is gekomen.

Ik vroeg me af, Ronald, in hoeverre de Eleger van Heeckeren ook aan de andere van Heeckerens gekoppeld kan worden. Voerde een eerdere Eleger niet hetzelfde wapen als later de Van Dorths?

Groet, André

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Vr 16 Dec 2011, 18:37

Dag André,

Ik ben niet in staat om een goede reactie te geven, omdat aan mij de preciese relaties tussen de oudere van Hekeren's niet duidelijk genoeg is,
en of die ooit duidelijk zullen worden...? Jouw vraag is in elk geval een vraag, die mij de laatste jaren veel bezig houdt, en stukje bij beetje
wordt het mij iets duidelijker, maar nog niet genoeg. En dan wordt het een antwoord met teveel speculatie over teveel generaties. En die
verschijnen dan op allerlei websites als 'feiten'.

groetjes
Ronald

GAH baron van Coeverden
Forumheer

Bericht door GAH baron van Coeverden » Za 24 Dec 2011, 03:42

Beste Ronald,

Ik heb over Alof van Coeverden het volgende te melden:

Alof van Coeverden 'van Wegdam' is omstreeks 1449 getrouwd met Agnese van Marsche (Mersche) en kwam daardoor in het bezit van rechten over het kasteel (de) Marsche onder Zutphen. Daarbij hoorde tevens het wildforstersgoed Thiodinck of Jodink in Vorchten, bij Tonden onder Voorst. Alof werd van 1454 tot 1461 beleend met kasteel de Marsche en Tiodinck. Op 15 juli 1455 was hij getuige bij de huwelijksvoorwaarden van Otto van Rechteren en de dochter van Steven Alof van den Ruytenberg. Alof van Coeverden had bij zijn overlijden, na Sint Thomas Apostolii (1504?), 2 mannelijke nakomelingen, die beiden jong overleden. Er is sprake van geweest dat hij 2 keer trouwde. Als mogelijke tweede vrouw is Neze von Marzik genoemd. Alof bewoonde later het Huis Crechting te Rhede, nabij Bocholt. Alofs weduwe hertouwde met Gert von Berntfelde. Deze was, evenals Alof, ambtman van Bocholt. Zijn Goorse bezittingen ging na gerechtelijke procedures in 1505 over op zijn broer Wolter van Coeverden tot Wegdam. Zijn Zutphense goederen van vervielen in 1461 aan Hendrik van Marsche.

Hopelijk kom je hiermee verder?

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Za 24 Dec 2011, 11:39

Beste Gerrit,

Dank voor je reactie, maar die laat wel vragen open voor mij.

Voor de goede orde:
Van wie was deze Alof van Coevorden dan een zoon?

Wolter van Coevorden en Sophia van Sinderen trouwden in 1410.

Op 12 mei 1427 transporteren Wolter van Coeverden, Fije zijn vrouw en Dyderyc,
Reynolt, Alof, Johan, Lysbet en Fye, hunne kinderen, voor het landgericht Ootmarsum
het erf Nijehus in de marke Telligt aan Herman Becker, priester.

Die kinderen zijn allemaal geboren na 1410. Als Alof van Coevorden inderdaad in 1449 trouwde met Agnes van Mersche trouwde, zoals jij zegt, dan kán het bijna niet anders, dat hij de zoon was uit bovenstaand huwelijk. In dat geval is hij ergens voor 1427 geboren, zodat een huwelijk in 1449 best mogelijk is. Waar ik dan wat moeite mee heb, dat is, dat hij dan tot 1504 heeft geleefd. 80 jaar maakt me altijd wat argwanend, hoewel ik het natuurlijk niet uitsluit.

groeten
Ronald Blancke

riakroes

Bericht door riakroes » Di 19 Feb 2013, 22:42

Beste mensen, Kunt u mij vertellen wie de ouders zijn van Fye (Sophia) van Coeverden. Zij was getrouwd met Vincentius I van Besten

riakroes

Bericht door riakroes » Di 19 Feb 2013, 22:44

Is de vader van Fye van Coeverden Reynolt van Coeverden III 1414-1469?

Plaats reactie