Kleinigheidje Korf genaamd Smissing -- van Keppel

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
Plaats reactie
robla
Forumpaltsgraaf

Kleinigheidje Korf genaamd Smissing -- van Keppel

Bericht door robla » Za 05 Jan 2008, 00:04

In 1488 is er de huwelijksovereenkomst tussen Herman Korff genaamd Smissing en Herman van Keppel, waarbij de laatste zal trouwen met Anna, dochter van de eerste.

Uit een aantal stukken is mij gebleken, dat de huwelijksovereenkomsten, die gesloten werden door Herman Korff voor zijn dochters ongeveer plaats vonden, als die dochters ongeveer 12-13 jaar waren. De huwelijken werden daadwerkelijk gesloten zodra de dochters 15 of 16 jaar waren. Op zich zijn dat al belangrijke feiten om te onthouden, omdat dat in die tijd dan wel gebruik zal zijn geweest. We mogen er dus vanuitgaan, dat Herman van Keppel, Frederikszoon, in 1490 daadwerkelijk gehuwd is met Anna Korff genaamd Smissing. In 1491 zijn zij in elk geval getrouwd, want dan wordt Herman van Keppel ook als man genoemd van Anna Korff.

In diezelfde acte in 1491 wordt nog iets duidelijk: Herman Korff genaamd Smissing en Gerd van Welvelde zijn zwagers (schwagers). Ik was daarover nogal verbaasd, omdat Gerd van Welvelde gehuwd was met Sophia Mulert, en uit een aantal andere stukken rond 1465-1475 blijkt, dat de kinderen van Herman Korff genaamd Smissing kinderen zijn van een van Beveren-moeder. Die moeder wordt niet met name genoemd, maar zij heet zuster van o.a. Frederik van Beveren, maar ook van de twee broers Johan en Wennemar van Beveren, domheren te Munster.

Maar Herman Korff genaamd Smissing huwelijkte in 1449 al een dochter uit, genaamd Gertrude aan Ludeke Nagel. Die dochter was geboren uit het huwelijk van Herman Korff met Nese (en zij waren al getrouwd in 1437 en worden ook in 1443 nog genoemd als man en vrouw). Gertrude Korff zou daadwerkelijk trouwen, als zij 16 jaar was, en waarschijnlijk was zij dat rond 1456. Zij is dus geboren rond 1440.

In 1468 maakt Herman Korff een huwelijksoverenkomst met Matheus van Horne, die met zijn dochter Gertrude zal trouwen, zodra zij 15 jaar is. Dit is dus een andere dochter dan de eerste Gertrude. Deze Gertrude is geboren rond 1452. In 1470 wordt vervolgens een zoon Johan Korff genoemd, en die blijkt in 1475 een moeder van Beveren te hebben. Over Nese wordt al sinds 1443 niet meer gesproken. De reden ervan zal zijn geweest, dat Nese ergens tussen 1443 en 1450 is overleden. Daarna is Herman Korff hetrouwd met een dochter van Beveren, uit wie vervolgens geboren zijn Gertrude, Lenike, Anna, Johan en Herman Korff genaamd Smissing.

Nu valt te begrijpen, waarom Herman Korff in 1491 Gerd van Welvelde zijn zwager noemt. Gerd van Welvelde werd al voor 1420 geboren, terwijl zijn zuster Nese al voor 1415 werd geboren. Herman Korff genaamd Smissing is eerst gehuwd geweest met Nese van Welvelde. Dat huwelijk vond plaats waarschijnlijk omstreeks 1430 plaats, misschien iets later.
Vermoedelijk werd uit dit huwelijk slechts één dochter geboren, Gertrude.

In 1459 was Herman Korff genaamd Smissing betrokken bij een proces dat Gerd van Welvelde had aangespannen voor de vrijstoel van Glandorp tegen Frederik van Rutenberg, om zijn moederlijke erfdeel te verkrijgen. Herman Korff was zijn zaakwaarnemer in dat proces (waarin Frederik van Rutenberg overigens heel listig betoogde, dat het op de verkeerde plaats was aangespannen, omdat hij leenman was van de Bisschop van Utrecht, en dat een proces derhalve onder diens jurisdictie zou moeten plaats vinden).

Inmiddels was Herman Korff wel al getrouwd met N. van Beveren, zuster van de broers Frederik, Johan en Wennemar van Beveren, en kreeg met haar dus nog een aantal kinderen: Gertrude, Lineke, Anna, Johan en Herman (hoewel die laatste misschien ook uit het eerste huwelijk is geboren. Vanwege geestesziekte van de Herman werd hij niet uitgehuwelijkt).

Herman van Keppel, Frederikszoon, overleed zoals bekend al in 1494, en is dus maar een paar jaar getrouwd geweest. Toch zorgde hij nog voor nageslacht, en grootvader Frederik van Keppel heeft daar ook nog enige jaren een rol in gespeeld.

Zoals altijd stel ik opmerkingen e.d. erg op prijs (helaas zijn dat er nooit erg veel).

Ronald Blancke

derick

Re: Kleinigheidje Korf genaamd Smissing -- van Keppel

Bericht door derick » Za 25 Apr 2009, 20:14

Bij toeval ben ik beland op deze site (overigens heel goed verzorgd).
Zelf ben ik vele jaren bezig met de genealogie van de familie Glandorp.
In mijn (herhaalde) zoektocht op het internet onder deze naam (Glandorp) kwam ik onder meer een match tegen onder het onderwerp "Kleinigheidje Korf genaamd Smissing".
Wat mij in dit verhaal het meest interesseert is het deel over het proces in 1459 waar Herman Korff genaamd Smissing is betrokken. Er wordt hier gesproken over de vrijstoel van Glandorp.
Het zal je niet verbazen wanneer dat ik zeg dat ik graag (veel) meer wil weten over deze 'vrijstoel van Glandorp'.
Vraag: Waar en/of van wie kan ik meer informatie inwinnen ?

Met vr. groet,
Derick

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Za 02 Mei 2009, 17:02

Kan daar alleen maar op zeggen, dat er in Glandorp (Glandorf) Westfalen recht werd gesproken op de Freistuhl. Googlen op Glandorf levert wel wat namen op.

Succes
Ronald Blancke

derick

Bericht door derick » Ma 04 Mei 2009, 15:16

Ronald, bedankt voor je reactie.

Uiteraard google ik regelmatig om 'nieuwe informatie' op te vissen voor de diverse genealogiën waar ik belangstelling voor heb.
Met name de spelling van de familienaam ( Glandorp ) houdt mij nogal bezig.
Deze naam is vermoedelijk afkomstig van het dorp Glanathorpe (in het jaar 1080), nu het bekende Glandorf in Westfalen.
(Heel) veel Glandorf-en, Glandorp-en zijn mij bekend, de juiste onderlinge familie relaties is mij nog niet helemaal duidelijk, maar dat is juist de uitdaging.

Omdat in de Glandorp tak een aantal personen aantref met redelijk aanzien ( o.a.
1.) Johannes Glandorp, in 1453 benoemd tot Deken van de St. Martini kerk in Münster. 2.) Evert von Glandorpe, ca 1430 - ca. 1490, Ratsherr der Stadt Münster. 3.) Johannes Glandorp, 1501-1564, een Duitse humanist, pedagoog, dichter, theoloog en reformator. 4.) Johannes Glandorp, 1556-1612, Lübecker Kaufmann, op latere leeftijd Ratsman van de stad Lübeck. 5.) Matthias Ludwig Glandorp, 1596-1636, arts/en zoon van chirurgijn N.N. Glandorp. ) doet mij vermoeden dat zij hun familienaam toch correct konden spellen/ schrijven, dus eindigend op -dorp en niet -dorf.
Kortom, het is voor mij een soort "strijd" geworden tussen de -'dorpen en dorfen' -

En omdat er in het eerder genoemde stuk ( Kleinigheidje Korf) sprake is van de "Vrijstoel van Glandorp" ben ik erg benieuwd of er in de originele stukken inderdaad de letter p of de letter f als laatste letter wordt vermeld, of dat er (gemakshalve) dorf naar dorp is vertaald.
Bestaat er een mogelijkheid om dat door iemand te laten verifiëren ?

Met dank en vriendelijke groet,
Derick

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Zo 10 Mei 2009, 11:13

derick schreef:
Omdat in de Glandorp tak een aantal personen aantref met redelijk aanzien .... doet mij vermoeden dat zij hun familienaam toch correct konden spellen/ schrijven, dus eindigend op -dorp en niet -dorf.
Kortom, het is voor mij een soort "strijd" geworden tussen de -'dorpen en dorfen'

En omdat er in het eerder genoemde stuk ( Kleinigheidje Korf) sprake is van de "Vrijstoel van Glandorp" ben ik erg benieuwd of er in de originele stukken inderdaad de letter p of de letter f als laatste letter wordt vermeld, of dat er (gemakshalve) dorf naar dorp is vertaald.
Bestaat er een mogelijkheid om dat door iemand te laten verifiëren ?
Je schrijft, dat ZIJ hun namen correct spelden, maar ik denk toch, dat de stukken waarin zij voorkomen door anderen werden geschreven. Ik zou me toch niet al te druk maken over die schrijfwijze. In dit hele gebied werd in die tijd een gelijksoortig dialect gesproken, waaraan die typische Hoogduitse kenmerken ontbraken, zoals de overgang dorp-->dorf of van-->von.

Als je al eens regesten tegenkomt dan zijn die natuurlijk overgezet naar hedendaags duits, zodat je dan namen ziet als von Keppel of Lüttkenhove, zoals ze in de tijd zelf nooit zijn geschreven.

Er was natuurlijk ook geen 'correcte' schrijfwijze. Men schreef zoals het klonk, en dan hing het er ook nog van af, wie het schreef.

De ene schrijver schreef dan Diepenbroick, de volgende Dyepenbruc, en een ander weer Deypenbroch. Maar het is vrijwel zeker, dat Glandorp(e) in die tijd merendeels met een p werd geschreven, want de shift p-->f is van veel latere datum (in deze streken).

Dat in veel moderne duitse schrijfsels de moderne uitspraak wordt gebruikt, beschouw ik zelf als 'feitelijk omjuist'.

Ronald Blancke

Plaats reactie