Hughe van der Hall(e) ca 1350

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
Plaats reactie
vanderhall

Hughe van der Hall(e) ca 1350

Bericht door vanderhall » Za 11 Apr 2009, 17:32

Misschien wat buiten de paden, maar wellicht ook raakvlakken:

Voor de reconstructie zoek ik meer informatie over Huge van der Halle. Ik heb de volgende gegevens:

In de Historie van Overijssel van W. Nagge: 1376 wordt de casus van de doodslag van ‘die Here van die Cuiner’ door de Hamburgers geregeld, waarbij Huge van der Halle die junghe mede ondertekent. Hieruit volgt (?) dat de vader van Hugo ook Hugo heet.

Op 3 augustus 1382 wijst Huge van der Halle tussen Johan van Endenich en de vrouw van heer Hendrik van Vyanen vonnis in zake goederen. Is hij rechter, schoutsman ?

Schoutambt Vollenhove: Hughe is gehuwd met Lumme, wier hulder hij is (1379-1382)
Zijn dochter Jutte wordt vanaf 1423 genoemd. In 1433 is zij weduwe van Deric Zure en in 1453 wordt Frederic Borre genoemd ‘na de dood van zijn oudtante Jutte’. Hoe loopt dit lijntje? In Arnhem is nog een acte uit 1423 van Jutte met zegel.

In 1388 wordt Hughe vermeld in een leenbrief van Bischop Florens van Utrecht (mededeling Mr A. Haga)

Ik zoek Hugo onder meer te verbinden met

1) Tideman van der Halle die in 1394 burgemeester van Riga is, waar hij in 1384 al is. In 1386 is hij in Lübeck en in 1385 en 1387 in Podel en 1390 in Pernau . Tideman is broer/vader/zoon van Herman van der Halle die o.m. in 1395 en 1396 commandant van de Hansabezetting in Stockholm is.
In 1433 komt Herman in Zutphen voor, maar ik weet (nog) niet of het dezelfde betreft.
2) Philippus van der Hall, de vader van Sweena (ca 1485 [Zutphen?]-1541): zij trouwt te Bürick (Budderik) met Johannes von Groin.

Nog ter informatie: hiernaast heb ik een tak in Dordrecht beginnend met Marcelis (ca 1285) tot en met Zeeger (ca 1445). Verder veel losse eindjes in Vlaanderen (Frans en Belgisch) vanaf Wilhelmus van der Hall (ca 1170 Harelbeke).

met groet!
Robert van der Hall

robla
Forumpaltsgraaf

Re: Hughe van der Hall(e) ca 1350

Bericht door robla » Di 21 Apr 2009, 19:14

Robert,

Er bestaan aardig wat bron-boeken met informatie over de Hanse-steden, zoals Hamburg, Bremen, Lubeck etc. waartoe ook Riga hoorde. Misschien is daarin nog wat te vinden.

Nog wel even een kleine opmerking: dat er in 1376 een Huge vd Halle wordt genoemd, betekent niet noodzakelijkerwijs, dat hij de zoon was van Huge vd Halle, de oude. Het ligt weliswaar voor de hand, maar ik heb best vaak 'een jonge' gezien, die broers-zoon bleek de zijn van 'de oude'.

succes met je onderzoek
Ronald Blancke

robla
Forumpaltsgraaf

Re: Hughe van der Hall(e) ca 1350

Bericht door robla » Wo 22 Apr 2009, 17:23

Dag Robert,

Nou ja, loop ik zo maar tegen een Albertus/Albernus de Halle aan, maar of hij iets met jouw Halle's te maken heeft...?

Deze was schepen in Goor in 1345/1347, maar heet ook wel Albernus de Pape de Halle !

sub anno Domini millesimo trecentesimo quadragesimo tertio
item protestamur quod Johannes Wilde et Alheydis uxor sua vendiderunt et resignaverunt domum suam in Ghoer Albert de Haslle et ...... veris heredibus.

item protestamur quod Bernardus Hugghe vendidit Alberno de Halle quartam partem ortus, siti iuxta Portam, quem recepit cum muliere nomine arre.

Hec acta sunt cotum scabinis, vidilicet Alberno de Halle, Hermanno de Laere, Henrico de Hengevekt, Stordinc et Johanne Zutphene, sub anno Domini millesimo trecesimo quadragesimo quinto.

Nos, scabini: Albertus Pape de Halle, Volradus Strodinc, Gumperus de Selivolde, Hermannus de Lare, Henricus de Hengevelde, Martinus Sartor protestamur quod Arnoldus de Hattem, coram nobis constitutus, dedit et assignavit Wendelmodi, exori sue, pro dotalicio duos campos sitos retro domum suam quam nunc inhabitat et hortum situm ibidem, super quo domina dicta de Maet, mater predicte Wendelmodis, dedit nobis suum orkunde. Datum anno Domini millesimo trecentesimo quadragesimo septo.

mvg
Ronald Blancke

Plaats reactie