Katharina, dochter van heer Herman van Keppel

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
Plaats reactie
robla
Forumpaltsgraaf

Katharina, dochter van heer Herman van Keppel

Bericht door robla » Zo 03 Mei 2009, 00:03

Refererend aan een eerder topic in dit forum, Kleintje van Buchorst Boxbergen, noemde ik daar Katharina van Keppel, en volgens de kwartieren in de kerk van Wesepe (!) waren de grootouders van Unico Ripperda:

Ripperda X Ukena en Buchorst x Keppel (5 Ruiten).

In het stuk over de ambtman van Twente blijkt, dat heer Herman van Keppel uit zijn tweede huwelijk met Gotstouwe Momme van Kell een dochter Katharina had, Zij wordt voor het eerst genoemd in de Renunciatieboeken van Deventer in 1447.

Tezamen met wat Sweder Schele schreef in zijn Kroniek, vormt dit alles een tamelijk sterke aanwijzing dat Johan van Buchorst getrouwd is met deze Katharina van Keppel. Dat huwelijk zal geweest zijn rond 1475, en Katharina was toen al 45 jaar. Hun dochter uit dit huwelijk was dus Alijt van Buchorst, die zeker voor 1481 is geboren, want in dat jaar was Johan van Buchorst al getrouwd met Hillania Ripperda, en die was beslist niet de moeder van Alijt van Buchorst.

Waar komt dan het hardnekkige verhaal vandaan, dat niet Johan v Buchorst, maar juist zijn vader Herman van Buchorst getrouwd was met Katharina van Keppel? En dat Johan van Burchorst getrouwd is geweest met 1. Margaretha Snoy en 2. Hillania Ripperda?

Dat is enerzijds natuurlijk, dat Herman van Buchorst's vrouw in 1460 wordt genoemd, want in dat jaar worden Herman van Buchorst en zijn vrouw Katharina burgers van Kampen.

Maar ook hadden Eggerik Ripperda en Alijt van Buchorst een dochter, Margaretha genaamd. Zij zou dan vernoemd zijn geworden naar haar moeder Margaretha Snoy.

In het Buchorst-artikel in NL wordt dit huwelijk ook genoemd, maar zonder enig bewijs ervoor te geven. Dat er in de kwartieren van Unico Ripperda geen Snoy-wapen voorkomt, wordt afgedaan met het argument, dat deze familie Snoy te onaanzienlijk zou zijn geweest, en dat er in de kwartieren dus gewoon een generatie is overgeslagen.

Misschien is deze Johan van Buchorst wel verward met een andere, woonachtig in de buurt van Nijmegen. In het Buchorst-artikel wordt een Johan van Buchorst genaamd Kemerling genoemd, die rond 1468 met Metta NN. trouwde.

Zou Metta wellicht een Snoy zijn geweest? Gezien de lokatie Elst/Nijmegen zou dat best kunnen.

Wat betreft Ripperda-van Buchorst vond ik via Cartago.nl nog een aardige kroniek, waarin o.a. staat:

... en willen weerom ons wenden tot onsen Eggerich Ripperda, dewelke nae’t oover lyden van des Godlinsen een beter Hauwlyk gedaen, vermits syne suster Hilania haere voordochter Adelheyt van Buchorst hem heeft angehylket, dewelke een eenige Erff Dochter waer van t' Huis en 't Goed Boxbergen. Het Huis Buchorst was een groott Adelyk Huis in de Provincie van Ooveryssel gelegen; daervan hiernaest. Met dese Adelheijt van Buchorst heeft hy twee zoonen, Geer-
hart en Unico, en een Dochter Margreta geprocreeert. ...

Johan van Buchorst tot Boxbergen heeft dus door zijn huwelijk, en na het overlijden van Katharina van Keppel rond 1480, de hof Boxbergen verkregen, en dat is vervolgens vererfd op zijn schoonzoon Unico Ripperda.

Voor alle duidelijkheid:
In de hoofdlijn van Buchorst zien we Johan's oom, Willem van Buchorst, die rond 1450 trouwde met Jacoba van Keppel, oudere halfzuster van de hier besproken Katharina van Keppel, terwijl de tweede vrouw van Johan van Buchorst, Hillania Ripperda weer een zuster was van Johan's schoonzoon Eggerik Ripperda.

Tenslotte verwijs ik ook nog even naar het stukje over Arnd Sticke van Lichtenhorst, omdat daar ook enige relatie lijkt te zijn met Dodingwerde.

Ronald Blancke

ferry3
Forumkoning

Re: Katharina, dochter van heer Herman van Keppel

Bericht door ferry3 » Zo 03 Mei 2009, 00:54

Een héél bescheiden bijdrage, ik kan niet inschatten in hoeverre dit voor deze discussie van belang is:
Er was eens.....ik maak 't graag spannend.....ene Haye Ripperda, die in het Groningse Farmsum een borg bezat met dezelfde naam.
Bole, die een zoon was van Haye, komt in een akte van 1460 voor als hoofdeling te Farmsum. In dezelfde akte komt ook Bole's zoon Unico voor als hoofdeling te (Ooster) wijtwerd en proost te Farmsum. Deze had Oosterwijtwerd verkregen door zijn huwelijk in 1452 met Ulske, een dochter van Focko Ukena. Van zijn vader zal hij Farmsum hebben geërfd.
Unico is bekend geworden doordat hij deel uitmaakte in 1474 van een gezantschap van Stad en Ommelanden naar de keizer ter bevestiging van hun oude vrijheden.
Hij had drie zonen en vijf dochters.
De zonen waren Haye, Focke en Eggerik. Eggerik is de stamvader van de Overijsselse en Gelderse Ripperda's.
Hayo treffen we aan als hoofdeling te Farmsum in het laatst de 15e eeuw. In die tijd werd zijn borg verwoest in de oorlog tussen Groningen en Albrecht van Saksen.
Zijn zoon Bolo werd in 1504 erfgenaam van Farmsum, in zijn tijd zal het huis weer zijn opgebouwd.
Bolo stierf niet lang na 1552. Zijn zoon Hayo (de o en de e wisselen nogal eens) was getrouwd met een Gelderse, Henrica van Hackfort. Hayo schopte het tot keizerlijk raad in Gelderland in 1550.
En om de stamlijn nog even door te trekken (ik wil doorgaan totdat Boxbergen in beeld komt) : Hayo stierf in 1558, waarop de 2e zoon van Bolo, Jacob, erfgenaam werd. Jacob stierf in 1581 te Rysum en toen vererfde Farmsum op zijn zoon Joachim. Die werd weer opgevolgd door zoon Hero Maurits die in 1630 van de erfgenamen van ene Herman Ripperda toe Boxbergen diverse heerlijkheden in Groningen kocht. De Ripperda's in Overijssel en Gelderland hadden namelijk door vererving een deel van de Groninger goederen verkregen, hoe is niet precies bekend.
Etc., etc., etc. E.e.a. is (verkort) overgenomen uit het hoofdstuk "Het Huis te Farmsum" uit het werk "De Ommelander Borgen en Steenhuizen" van WJ. Formsma, RA. Luitjens- Dijkveld Stol en A. Pathuis.

Henk Wilbrink.
Laatst gewijzigd door ferry3 op Zo 03 Mei 2009, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.

ferry3
Forumkoning

Bericht door ferry3 » Zo 03 Mei 2009, 01:41

In voornoemd boek vinden we ook een artikel over "Het Huis te Oosterwijtwerd".
Daaruit het volgende (verkorte) citaat:
"Na Unico Ripperda's dood in 1474 bleef zijn vrouw Ulske in het bezit van Oosterwijtwerd.
Haar zoon Eggerik/ Eggert was in 1500 getrouwd met Aleyd van Buckhorst. Bij haar familie zou Ulske haar laatste jaren hebben gesleten; zij zou op Boxbergen in Overijssel zijn gestorven. In 1523 vond de erfscheiding van haar goederen plaats".

Onder Tjamsweer is de borg Dijkhuizen bekend.
Ene Ewe Ewsma (van Ewsum) was daar hoofdeling. Hij was gehuwd met Bawe.
Vóór 1477 stierf Ewe, Bawe kwam toen voor als Bawe toe Dijkhuizen.
Na de dood van Bawe vererfde Dijkhuizen op haar zuster Ulske van Oosterwijtwerd. Deze schonk in 1491 de heerd te Dijkhuizen aan haar dochter Hille Ripperda.
Na haar dood kwamen Oosterwijtwerd en Dijkhuizen weer in één hand, namelijk die van haar broer Egger/ Eggerik Ripperda. (zie hiervoor).
Aleyd van Buckhorst's broer Jan heeft blijkens een getuigenis van 1536 op Dijkhuizen gewoond.
Een hier niet ter zake doend, maar voor mij persoonlijk toch wel aardig detail is dat mijn grootmoeder van moederszijde ene Tetje Van Dijkhuizen was. In de familie gaat het hardnekkige maar tot dusverre onbewijsbare gerucht dat haar voorouders van de al in 1738 verdwenen borg Dijkhuizen afkomstig waren.

Henk Wilbrink.

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Zo 03 Mei 2009, 10:41

ferry3 schreef:In voornoemd boek vinden we ook een artikel over "Het Huis te Oosterwijtwerd".
.....
Deze schonk in 1491 de heerd te Dijkhuizen aan haar dochter Hille Ripperda.
Na haar dood kwamen Oosterwijtwerd en Dijkhuizen weer in één hand, namelijk die van haar broer Egger/ Eggerik Ripperda. (zie hiervoor).
Aleyd van Buckhorst's broer Jan heeft blijkens een getuigenis van 1536 op Dijkhuizen gewoond.
Henk,

Ik ben benieuwd of je iets meer kan zeggen over die broer Jan van Alijt van Buchorst, want je noemt een getuigenis uit 1536. Verder hartelijk dank voor de gegevens, die je neerschreef over de Ripperda's. Daarmee heb ik me tot dusver niet echt erg mee bezig gehouden... dat doet Willem Oving vooral.

Ronald Blancke
PS. Alfred heeft de BBCodes aangezet, zodat quoten, opmaak redigeren, en URL's toevoegen nu goed werkt. Ik heb dat al uitgetest via de preview-functie.

Mocht iemand goed zijn in het lezen van oud handschrift, dan hou ik me aanbevolen voor het onderstaande stukje. Ik lees daar:

...syne huysvrouwe end jonfer katharynen van buchorst .... en dan kan ik de volgende 6/7 woorden niet meer lezen

http://www.xs4all.nl/~rblancke/pic/detail.jpg

ferry3
Forumkoning

Bericht door ferry3 » Zo 03 Mei 2009, 11:58

Een letterlijk citaat over Jan van Buchorst:
"In het zelfde jaar 1550 is Eggerik getrouwd met Aleyd van Buckhorst toe Boxbergen. Haar broer Jan van Buckhorst heeft blijkens een getuigenis van 1536 op Dijkhuizen gewoond, maar wanneer dit geweest is, wordt niet vermeld".

Méér over Jan valt er- althans in dit boek- niet te vinden.

Henk Wilbrink.

ferry3
Forumkoning

Bericht door ferry3 » Zo 03 Mei 2009, 12:14

Een kort citaat van Rootsweb/Genealogical Database (Klaas Jansen).
Indien hier niet ter zake doend zal ik deze reactie verwijderen.

Name: Johan van Buckhorst
Sex: M
Birth: 1477
Death: 16 OCT 1541
Note: heer van Zalk

Father: Willem van Buckhorst b: 1430
Mother: Aleid van Essen? b: 1450

Marriage 1 Aleid van Bierwisch b: 1475
Married: civil 1500
Children
Willem van Buckhorst b: 1500
Anna van Buckhorst b: 1510

ferry3
Forumkoning

Bericht door ferry3 » Zo 03 Mei 2009, 14:33

Of het hier gaat om de door mij en Ronald Blancke genoemde Johan van Buchorst weet ik niet zeker: de naam van Aleyd als halfzuster komt in dit verband niet voor.
Maar: Uit het werk "Merkwaardige Kasteelen in Nederland", deel VI, van Mr. J. van Lennep en W.J. Hofdijk staat wel een omvangrijk hoofdstuk over "Het Kasteel Buchorst".
Daarin komt, als één van de kinderen van (de tweemaal gehuwde) Willem van Buchorst (+ 1501/02) ook een Johan als oudste zoon voor.
Voorts wordt gesproken over "andere broeders en zusters", niet ondenkbaar dat ene Aleyd daar één van was. Indien gewenst kan ik hier van e.e.a. een samenvatting geven, vanwege bedoelde onzekerheden lijkt me dat (nog) niet relevant.

Henk Wilbrink.

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Zo 03 Mei 2009, 19:39

Henk,

Alijt van Buchorst trouwde in 1500 met Eggerik Ripperda. Haar vader was dus Johan van Buchorst tot Boxbergen. Voor zover ik weet, is hij tamelijk oud geworden, en had hij alleen maar een dochter Alijt.

Daarnaast had je inderdaad in de hoofdtak van Buchorst de zoon Johan van Willem v Buchorst, die trouwde met Alijt Bierwisch. Deze Johan had wel een zuster Alijt v Buchorst, die trouwde met Rolof Mulert.

De twee Johan's waren neven van elkaar, en leefden allebei nog in 1540.
Van hen was waarschijnlijk Johan van Buchorst tot Boxbergen uit de zijtak, een stukje eerder geboren vermoedelijk rond 1455, en dus tamelijk oud geworden:

Acte van Johan van Buchorst tot Boxbergen in 1540, waarin hij een verklaring (een getuigenisse der waarheid) aflegt op verzoek, over betalingen, die hij ontvangen heeft in 1481 inzake zijn huisvrouwe Hille Ripperda, in 1500 opnieuw, in 1521, in 1524 en in 1526. In het stuk wordt Hille Ripperda telkens zaliger genoemd.

oving

Bericht door oving » Wo 06 Mei 2009, 18:00

ferry3 schreef: Onder Tjamsweer is de borg Dijkhuizen bekend.
Ene Ewe Ewsma (van Ewsum) was daar hoofdeling. Hij was gehuwd met Bawe.
Vóór 1477 stierf Ewe, Bawe kwam toen voor als Bawe toe Dijkhuizen.
Na de dood van Bawe vererfde Dijkhuizen op haar zuster Ulske van Oosterwijtwerd. Deze schonk in 1491 de heerd te Dijkhuizen aan haar dochter Hille Ripperda.
Een hier niet ter zake doend, maar voor mij persoonlijk toch wel aardig detail is dat mijn grootmoeder van moederszijde ene Tetje Van Dijkhuizen was. In de familie gaat het hardnekkige maar tot dusverre onbewijsbare gerucht dat haar voorouders van de al in 1738 verdwenen borg Dijkhuizen afkomstig waren.

Henk Wilbrink.
Hallo Henk,

De algemene stamvader wordt geacht Unico (ca. 1350-1400) Ripperda te zijn, proost en hoveling te Farsum. Hij is degene die in diverse oorkonden genoemd wordt eind 14 eeuw (www.cartago.nl).
Verder komen er nog een aantal oudere personen voor met die achternaam. Het vermoeden is dat de vader vader voornoemde Unico ene Tiabeken Riperta is. Die vervulde ook te Farmsum een geestelijke functie in het begin van de 14e eeuw. Zo'n functie kon je ook kopen trouwens in die dagen:

1441 September 19

Beschreibung : Everd Jarichs bekundet, dass Heinrich II. von Moers, Fürstbischof von Münster, ihm die Hälfte der Propstei Farmsum übertragen hat, und gelobt dem Bischof, seinen Nachfolgern und Offizialen Treue und Gehorsam. Er verpflichtet sich alle drei Jahre zu einer Zahlung von fünf Mark.,
Sprache : Deutsch,
Material : Pergament,
Überlieferung : Original,
Person : Fkt :Aussteller, Everd Jarichs

Koopje toch vijf mark?

Wat je grootmoeder van moederszijde betreft: mogelijk kun je via allegroningers.nl tot 1600 haar voorouderlijn traceren. Er staan ook foto's van de akten bij zodat je evt. getuigen en aanvullende informatie kunt gebruiken om uit te zoeken of dat gerucht op waarheid berust.

Willem Oving

ferry3
Forumkoning

Bericht door ferry3 » Wo 06 Mei 2009, 20:28

Dank voor je tip, Willem. Ik kende "allegroningers.nl " niet, zal daar eens verder speuren!

Henk Wilbrink.

Plaats reactie