Arnd Sticke Hermanszoon (2)

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
robla
Forumpaltsgraaf

Arnd Sticke Hermanszoon (2)

Bericht door robla » Zo 03 Mei 2009, 21:13

Door Joost vd Loo is gevonden dat deze zoon in 1441 bij een leen dat hij ontving van het erf te Ryderding bij gelegen Stokkum, Markelo, hetzelfde zegel gebruikte als ook Pelgrim Sticke gebruikte, het Stecke-wapen dat ook de heren Stecke van Holten en Stecke van Beeck gebruikten.

Zijn vader Herman Sticke overleed voor kerst 1389, aldus Joost vd Loo (zonder daarvoor een bron aan te geven). Er zijn een aantal beleningen bekend van deze tak, die verband houden met Diepenheim, en met goederen die we ook aantreffen bij Pelgrim Sticke, zoals het halve Nijenhuis. Het leidt daarom weinig twijfel, dat Herman Sticke nauw verwant was aan Pelgrim Sticke.

Een aantal lenen in het leenrepertorium Overijssel liggen in de omgeving van Markelo, zoals

699. Richterambt KEDINGEN / buurschap Stokkum
Den tiende over Hilbrandinc ende over Coenradinc, gheleghen in den kerspel van Markel, to Zutphenschen rechte.
** "Lijst leenmannen", blz. 756.
Z.d. [1379-1382] (BA1 fol 60v)
Herman Stickensoen.
1394 aug 25 (BB fol 20v)
Herman Sticke.
* Die tienden over Hilbranding ende Coenrading, groff ende smal, gelegen in den kerspell van Marclo in der buerscap van Stockem, toe pundigen leen.
1415 jan 20 (BB fol 81v)
Aernt Sticke Hermanssoen.

Mij lijkt het dat Joost vd Loo hier iets heeft overzien, en het belang zit hem in de eerste vermelding: er staat daar ca. 1380 Herman Stickensoen. vd Loo spreekt daarom van Herman Sticke met een zoon Herman Sticke, die de vader was van Arnd Sticke, terwijl ik van mening ben dat het gaat om twee beleningen door dezelfde Herman Sticke, die dan ca. 1415 gevolgd wordt door zijn zoon Arnd Hermanszoon Sticke.

Op een aantal plaatsen in de Casmeraarsboeken werd Arnd Sticke van Diepenheim niet duidelijk genoemd, maar dan stond er: Sticken van Diepenem.

Kennelijk was het aan iedereen duidelijk, dat daarmee Arnd Sticke werd bedoeld, en daarom vermoed ik, ook gezien het voorgaande en de vernoeming van een zoon Arnd, dat Herman Sticke een zoon was van Arnd Sticke van Diepenhem, en dat er daarom staat Herman Stickensoen.

vd Loo doet de suggestie, dat Herman Sticke een broer is geweest van Arnd Sticke van Lichtenhorst. de oude, maar daarin verschil ik dus met hem van mening.

In 1399 komen Pilgrim Sticke en Herman Sticke samen voor in een stichtingsoorkonde te Diepenheim.

Verder treden Arnd Sticke Hermanszoon als gerechtsman in Diepenheim, samen met Berend Sticke Pelgrimszoon.

Plaats reactie