Arnd Sticke van Diepenhem (5)

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
robla
Forumpaltsgraaf

Arnd Sticke van Diepenhem (5)

Bericht door robla » Vr 08 Mei 2009, 18:28

Arnd Sticke van Diepenheim wordt door velen al lang de vader genoemd van Pelgrim Sticke. Toch viel het mij in de leenboeken op, dat Pelgrim daar nergens Arnds zoon wordt genoemd. Ook in andere stukken blijkt dat niet zwart op wit.

Een argument dat hij dat wel was, wordt gevonden in tenminste drie dingen:
1. de lenen die Arnd Sticke van Diepenem had, komen later min of meer in handen van Pelgrim Sticke
2. Pelgrim Sticke wordt erfgenaam genoemd van Arnd Sticke van Diepenem en ook zijn zonen ontvangen uit de erfenis van Arnd Sticke v D.
3. Het voorkomen van de voornaam Arnd zowel als zoon van Pelgrim Sticke als de zoon van Arnd Sticke van Lichtenhorst.

Van der Loo noemt Pelgrim Sticke toch zonder aarzeling zoon van Arnd Sticke v Diepenem, die volgens hem stierf tussen 1402 en 1406. Zeker is het dat Arnt Sticke v. D. in 1406 dood was, maar omdat vd Loo de burgerinschrijving van Arnd Sticke toeschrijft aan Arnd Sticke v D. komt hij tot dit gegeven. Maar de laatste vermelding van Arnd Sticke v Diepenem dateert van 1394. En Arnd Sticke v D. draagt al vanaf 1382 goederen over aan Pelgrim Sticke. In een vader-zoon relatie is dat niet gebruikelijk, maar natuurlijk niet onbestaanbaar.

In ieder geval wil ik de optie openhouden, dat Arnd Sticke v Diepenem en Pelgrim Sticke broers zijn geweest, Pelgrim dan overduidelijk de jongere.

Arnd Sticke v Diepenem komt voor het eerst voor in 1369, zo meldt vd Loo volgens een regest in de collectie van Rhemen, wanneer hij 8 goederen aankoopt, merendeel oostelijk van Diepenheim gelegen.

Volgens van Spaen is Arnd Sticke in die tijd (1370) eerder bekend onder de naam Arnd Sticke van den Grotenhuys, en werd hij pas later Arnd Sticke van Diepenhem genoemd. Van der Loo is wat onduidelijk, of de vermelding uit 1369 Arnd Sticke betreft, of Arnd Sticke van den Grotenhuys of anderszins.

Maar dat is toch een ook een kwestie van hoe je gegevens interpreteert. Het zou wel best mogelijk kunnen zijn, dat Arnd Sticke van den grotenhuys en Arnd Sticke van Diepenem twee verschillende personen zijn, misschien zelfs vader en zoon.

Maar de naam van den Grotenhuys doet ogenblikkelijk een belletje rinkelen, want bij mijn bijdrage over Pelgrim Sticke noemde ik dat Arnd Sticke zegelde in 1409 met een ander zegel dan zijn 3 broers Bernd, Johan en Pelgrim jr.

Dat zegel van Arnd Sticke Pelgrimszoon wordt door van der Loo beschreven als hetzelfde zegel, waarmee ook Pelgrim van Redamme (1398) en Frederik van den Grotenhuys (in 1485) zegelden. Met name ook deze laatst genoemde, ook al is hij van veel later, is toch wel opmerkelijk.

Minstens zo opmerkelijk is nog een vermelding in het TRO uit 1383, als Godike de Moijlike een wasteken neemt tegen Pelgrim Sticke en Pelgrim van den Grotenhuys ! En deze Pelgrim van den Grotenhuys blijkt een zoon van Hendrik van den Grotenhuys, als ik mij niet vergis.

Terwijl Pelgrim van Redamme ook rond die tijd (1385) wordt genoemd in een stel beleningen van de heerlijkheid Borculo.

Daar is de verleiding weer om Pelgrim van Redamme dus gelijk te stellen met Pelgrim van den Grotenhuys.

Dat zou dan een aardig plaatje opleveren:

Arnd Sticke .......... Hendrik vd Grotenhuys
......|..............................|
Pelgrim Sticke.........Pelgrim van Redamme (neven)

Waarmee dan de neven Pelgrim Sticke en Pelgrim van Redamme verklaard is.
Daarmee is dan niet opgelost, of Hendrik vd Grotenhuys ook een Sticke was, of dat Arnd Sticke misschien getrouwd was met een zuster van den Grotenhuys.

En dan herinneren we ons het bezoek van Sticken van Diepenem in 1400 te Wesel aan Hendrik Stecke, met wie hij een wijntje drinkt.

Maar het is brak water waarin we vissen. Er is niets aangetoond, er is alleen gesuggereerd. Er zal iets concreters boven tafel moeten komen, wil dit alles enige grond onder de voeten krijgen.

Ronald Blancke

Plaats reactie