Jutta van Eerde

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
robla
Forumpaltsgraaf

Re: Jutta van Eerde

Bericht door robla » Wo 10 Nov 2010, 00:33

Beste André,

Met betrekking tot de oude Winand van Twickel:
de stichtingsacte van 1423, die jij eerder noemde, spreekt inderdaad over wijlen zijn broer Wijnand...
Dat is nogal ondubbelzinnig. Dat zou dan toch inhouden, dat er in die tijd drie geestelijken met de naam Winand/Winolt van Twickel zijn geweest,
want ook de Munsterse sterfdatum van 22 juni 1425 lijkt mij ondubbelzinnig (tenzij er natuurlijk toch ergens een leesfout is gemaakt).

Ik zou wel eens een foto willen zien van die grafsteen op het Herrenfriedhof in Munster. Ik weet niet of ik daar binnenkort nog eens kom.
Maar Kohl zegt daarover nog, dat er een licht beschadigd opschrift stond. Misschien is daardoor een 3 als een 5 gelezen, en moet het jaartal 1423 zijn.

met vr. gr.
Ronald Blancke

afj
Forumgraaf

Bericht door afj » Do 11 Nov 2010, 19:34

Beste Ronald

een II en een V kun je in gotische letters inderdaad vrij makkelijk verwarren. Toch zouden 3 Wijnanden me niets verbazen, aangezien je in de tak van Wijnand van Twickelo Ludikenzoon toch ook Wijnands mag verwachten; in de Yeghertak komen ook Winolds voor, maar ik weet niet of deze naam vanuit de Van Twickelo's is vererfd...

Met vriendelijke groet,
André Jansen

PS
volgens de Overijsschelse almanak uit 1851 hadden Roelof en Egbert van Twickelo alias van den Kosenkamp een wapen met drie zwanen (of andere vogels) weet je hier toevallig meer over?

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Vr 12 Nov 2010, 16:08

Dag André,

OK. Winolt is zo genoeg getackeld... zonder aanvullende info is het gewoon nog onduidelijk,
of er nog een derde was, ook al lijkt de kans daarop groot.

Helaas kan ik je niets zeggen over de Zwanen /Vogels van Roelof en Egbert v Twickel.
Mocht ik over hen nog eens iets tegenkomen, dan laat ik je dat beslist weten.

met vriendelijke groet,
Ronald

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Vr 12 Nov 2010, 23:31

André,

Is jou iets bekend van een tweede huwelijk van Grete van Bevervoorde, als weduwe van Herman van Twickel?
In 1475 wordt zij door haar broer Roelof van Bevervoorde genoemd in een herdenkingsstuk voor
zijn ouders Johan van Bevervoorde en Grete van Langen, voor zijn ongenoemde grootouders, en voor zijn overleden
zusters Griete Morriaens en Jutte van Langen.

m.vr.gr.
Ronald

robla
Forumpaltsgraaf

Bericht door robla » Wo 31 Aug 2011, 13:14

Ik kom hier nog weer eens terug op de kwartier-wapens die er opgetekend zijn over kinderen van Johan van Twickel en Adriana van Rutenberg.
Allereerst de beruchte grafzerk van Frederik van Twickel, hun zoon. Ik heb daar al veel te veel tijd aan besteed, zonder er echt goed uit te komen.
Dit wordt weer eens een nieuwe poging....

Die grafzerk bevat dus links en rechts een aantal gedeelde wapens. De linkerkant beschrijft de Twickel-kant, de rechterzijde Rutenberg.
Die aan de rechterzijde zijn intussen redelijk duidelijk:

Rutenberg
Cock van Opijnen

Suthem
Doorninck (?)

Broekhuizen
Cock van Weerdenburg

Brakel
Polanen

Omgezet zijn dat allemaal namen die te herleiden zijn tot overgrootouders van Adriana van Rutenberg. Alleen de naam Doorninck is wat onzeker, en het is dus niet zeker, dat de vrouw van Staes van Brakel een Polanen was, maar dat werd toen wel gedacht. De wapens ter rechterzijde vertonen dus twee keer het wapen de Cock, en de overgrootouders zouden dan zijn geweest:
1. Steven van Rutenberg X Jutte de Cock van Isendoorn
2. Alof van Suthem X N. van Doorninck
3. Willem van Broekhuizen X Agnes de Cock van Weerdenburg
4. Staes van Brakel X Catharina van Polanen

Deze opzet is nogal duidelijk en stemt behoorlijk overeen met hoe het in werkelijkheid is geweest.
Daarom zou je mogen veronderstellen, dat aan de Twickel-kant dezelfde opzet is gekozen, en dat we daar dus de overgrootouders zien van Johan van Twickel.

In grote lijnen zie je die ook wel terug, maar er is wel flink wat gehusseld. ik beschrijf eerst de wapens en de toewijsbare namen.

Twickel
Bevervoorde

van Eerde
Langen

van Keppel Nienborg
?? (staande leeuw)

Hacfort
?? (uitgewist)

Kijken we nu naar de overgrootouders van Johan van Twickel, dan zijn die niet allemaal bekend maar we kunnen ons best doen:

1. Herman van Twickel de oude X Jutte van Eerde
2. Johan van Bevervoorde X Grete van Langen
3. Gerdt van Keppel X NN.
4. Jacob van Hacfort X Aleyd van der Eze

Maar dat behoeft enige uitleg.
Johan van Twickel was de zoon van Johan van Twickel en Jacoba van Keppel. Dat is redelijk aantoonbaar met stukken.
Van zijn ouders was Johan van Twickel de zoon van Herman van Twickel de jonge X Grete van Bevervoorde. Dat huwelijk werd gesloten in 1408. Grete van Bevervoorde als dochter van Johan van Bevervoorde en Grete van Langen. Herman van Twickel als zoon van Herman van Twickel de oude met diens vrouw Jutte. Op grond van de wapens zal zijn dus een van Eerde zijn geweest, dochter van Frederik van Eerde.

Daarmee hebben we dus verantwoord, dat de overgrootouders zijn geweest Twickel, Eerde, Bevervoorde en van Langen, en die wapens zijn inderdaad ook alle 4 te zien, maar zijn dus wat gehusseld.

De onderste twee overgrootouder-paren liggen wat lastiger, omdat niet alle wapens te verklaren zijn, en er eentje is uitgewist, maar we doen ons best:

Jacoba van Keppel is aantoonbaar als dochter van Herman van Keppel X Joanna van Hacfort. Herman was de ambtman in Twente en hij was een Nienborgse van Keppel. Zijn wapen vertoont dus ruiten in een schuinbalk (zoals ook van Langen die had). Maar Herman's moeder is helaas niet bekend, behalve haar voornaam Locke. En Joanna van Hacfort zal wel de dochter zijn geweest van Jacob van Hacfort uit diens huwelijk met Aleyd van der Eze.

Nou heeft van Rhemen, die nogal wat kerken afstruinde op zoek naar genealogische gegevens, ook eens rondgekeken in de kerk te hengelo, en daar heeft hij opgetekend een aantal kwartieren, en dat blijkt ook te gaan om een kind uit het huwelijk van Johan van Twickel en Adriana Rutenberg. Dat valt af te leiden uit de twee hoofdnamen Twickel links en Rutenberg rechts.

Ik geef eerst de namen van de Rutenbergse kant:

Rutenberg
Leyden

Suthem
Ketel van Hackfort

Broekhuizen
Cock van Weerdenburg

Brakel
Polanen

Een redelijk herkenbaar rijtje, waarin veel overeenstemt met de wapens op de wapenzerk, eerder genoemd. Maar er zijn ook wat verschillen.
Leyden is een familie van wie ik het wapen niet ken, dus kan daar niets over zeggen. Ketel van Hacfort vertoont als wapen een dwarsbalk, en dat is in grijstinten min of meer hetzelfde wapen als Doorninck.

Het lijkt hier dus redelijk met elkaar overeen te stemmen, ook al zijn er wel wat verschillen.
Maar aan de Twickel kant gaat het weer 'mis'

Twickel
Keppel

Sloet
Baeck of Hackfort
met balk

Bronkhorst
Bevervoorde

Langen
Rode van Hekeren

Tja, tja, tja,. het lijkt wel een beetje op de eerder besprokene, maar verschilt toch ook wel weer flink, maar wellicht is daar nog wel iets aan te doen.
Het is duidelijk, dat van Rhemen alleen de wapens heeft gezien, en die dus zelf heeft geïnterpreteerd.

Welnu: Sloet en van Eerde voerden een zelfde wapen, dus Sloet zouden we kunnen vervangen door van Eerde.
Baeck of Hackfort met de balk... laat dat inderdaad Hacfort zijn.
Rode van Hekeren.... die voerden als wapen een kruis, maar dat werd ook gevoerd door Hekeren van der Eze....

Als we die veranderingen erin stoppen, dan wordt het rijtje dus:

Twickel
Keppel

van Eerde
Hacfort

Bronkhorst (leeuw)
Bevervoorde

van Langen
van der Eze

Opeens zien we dan bijna dezelfde namen als in de voorbesproken wapenzerk, maar de volgorde is weer flink gehusseld. Toch kunnen we hier
best de best de bevestiging in vinden van de eerdere verklaring van de wapens op de zerk van Frederik van Twickel. De kwartieren die
van Rhemen opgeeft, zijn duidelijk niet opgetekend van deze grafzerk, en zal dus van een broer van Frederik opgemaakt zijn.

Ik denk op grond van deze dingen, dat de leeuw, die in beide versies voorkomt, gekoppeld moet worden aan de moeder van Herman van Keppel.

met vriendelijke groet
Ronald Blancke

Plaats reactie