Johan van Bevervoorde X Wibbeke Valcke 1477-1510

Vragen en discussies over genealogische en andere familiaire aangelegenheden, die niet de genealogische database van deze website betreffen.
Plaats reactie
robla
Forumpaltsgraaf

Johan van Bevervoorde X Wibbeke Valcke 1477-1510

Bericht door robla » Do 01 Sep 2011, 21:11

Zomaar een tussendoortje, omdat ik dat tegenkwam...

In 1479 is er een regest te Albergen, waarin Johan van Bevervoorde getrouwd met Wibbeke Valcke, voorkomt met zijn broers. Johan van Bevervoorde zelf spreekt in 1485 over zijn zalige vader Bernd van Bevervoorde, zodat er weinig twijfel kan zijn over zijn familiebanden.
Dat zijn de kannunik te Sancte Marie te Utrecht, Heydenrijk van Bevervoorde en diens broer Bernd. Na de dood van Johans weduwe omstreeks 1510 hebben de overige broers een conflict over de erfenis met Henric Valcke, maar ook onderling botert het niet erg goed tussen Gerd en Bernd enerzijds en Heydenrijk van Bevervoorde, kannunik te Sancte Marie te Utrecht anderzijds.

Toch was Johan van Bevervoorde niet van hetzelfde bed als zijn broers, dus mogelijk is hij een bastaardzoon geweest. In 1467 is er namelijk al een erfdeling vanwege de nalatenschap van Johan van Bevervoorde, die kort daarvoor stierf. Deze Johan wordt broer van één bedde genoemd van de kannunik Heydenrijk, en diens broers en zuster Bernd, Gerd en Anna. De overgebleven broers en zusters krijgen dan ook al een conflict over de nalatenschap van hun overleden broer (bron: De heerlijkheid Bevervorde/Beverförde in Twente door T.Hesselink-van der Riet en Wilhelm Kohl).

Gek genoeg koppelden die schrijvers deze Johan van Bevervoorde in een overzichtstabel op pag. 167 als een zoon van Johan van Bevervoorde en Grete van Langen, terwijl het opgenomen stuk toch boekdelen spreekt.

In 1512 na de dood van Wibbeke is er dus een conflict en daarin speelt ook Heinric Valcke een rol, omdat de broers Bevervoorde beslag hadden gelegd op een legaat dat Wibbeke hem had nagelaten. In 1493 probeerden de broers ook om zich meester te maken van tenminste delen van de erfenis van hun oom Roelof van Bevervoorde, maar dat werd in 1493 tamelijk stevig onderuit gehaald: hen wordt eeuwig stilzwijgen opgelegd en zij worden veroordeeld tot het betalen van de proceskosten.

Is iemand misschien op de hoogte van de afstamming van Wibbeke Valcke? Zij is verwant aan Henric Valcke, maar ik heb geen idee hoe.
De naam Wibbeke is overigens vermoedelijk 'in de familie' gebracht door het huwelijk van Bernd Valcke met Wibbeke van Keppel, ergens rond 1360.

Ronald Blancke

afj
Forumgraaf

Re: Johan van Bevervoorde X Wibbeke Valcke 1477-1510

Bericht door afj » Vr 02 Sep 2011, 10:23

Hallo Ronald, volgens mij is dat stuk onder een verkeerde datum in dat boek terechtgekomen, het hoort duidelijk bij de andere zestiende-eeuwse stukken over die zaak. Hendrik van Esschede was bovendien de tweede man van Anna van Bevervoorde, die kan in 1467 nooit genoemd zijn. Als ik Gevers, A.J en A.J. Mensema, 'De havezaten inTwente en hun bewoners' m.b.t. Backenhagen p. 117 erop nalees was Anna in 1478 gehuwd met Zeger van Rechteren, overleed deze rond 1501 en hertrouwde Anna vervolgens met Hendrik van Eschede.

Met vriendelijke groet, André

robla
Forumpaltsgraaf

Re: Johan van Bevervoorde X Wibbeke Valcke 1477-1510

Bericht door robla » Vr 02 Sep 2011, 14:34

Aha André,

Koop ik daar nou een boek voor :-)

Merci voor deze aanvulling. Dat verheldert veel... Nu Wibbeke Valcke nog :twisted:

groetjes
Ronald

Plaats reactie