De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Beatrix van Almelo,...
 
Meldingen
Alles wissen

Beatrix van Almelo, Anna van Brockhorst

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,881 Bekeken
Berichten: 2
Forumheer
Topic starter
 

Beste forumleden

Pas heel kort geleden vond ik via de Cloeck-genealogie een onverwachte verbinding met families in de Graafschap,
Dat opende nieuwe perspectieven. Maar al gauw merkte ik, dat er in dit voor mij nieuwe genealogische paradijsje ook addertjes onder het gras zaten.
Zo was bijvoorbeeld Beatrix van Meurs een onderwerp van 'gesprek' in dit forum in 2009 en er werd toen geopperd, dat waarschijnlijk Beatrix van Almelo beter zou passen als echtgenote van Derk van Keppel.

Mijn vraag is nu: Is er al meer zekerheid over de waarschijnlijkheid, dat Beatrix van Almelo beter past in het geheel dan Beatrix van Meurs? Of is er nog een andere gegadigde, zoals Beatrix van Aeswijn? Ik heb ze alle drie voorbij zien komen.

Tenslotte nog een tweetal andere vragen over zaken, die mij niet helemaal duidelijk zijn:

Ik heb zo mijn aarzeling bij Anna van Bronckhorst, echtgenote van Riquinus Cloeck.
Mag ik wel als zeker aannemen, dat zij tot de Bronckhorst-familie gerekend mag worden?

De moeder van Arnolda van Keppel, die trouwde met Hendrik van Dorth is niet bekend. Volgens sommigen zou het echter een juffrouw De Rode van Heeckeren kunnen zijn of een dochter van Jacob van Hackfort.
Is hierover al meer duidelijkheid.

Excuses, als ik mij bij dit eerste bericht misschien niet helemaal aan de forumregels gehouden heb

Met vriendelijke groet,

Willem Ockels

 
Geplaatst : 11/07/2015 4:46 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
 

Hallo Willem,

Op de Yahoo nieuwsgroep van de Nederlandse Adel is in 2011 nog een hele discussie geweest over de vrouw van Riquin Cloeck.
https://groups.yahoo.com/neo/groups/soc_nederlandse_adel/conversations/topics/11447

Je aarzeling is derhalve terecht. Als ik me goed herinner is het enigste "bewijs" een genealogische notitie rond 1800 van de bekende historicus/genealoog Baron van Spaen. Zie afbeelding: http://www.kloek-genealogie.nl/Bronckhorst.htm#2AnnaBuckhorst

Er is evenwel geen eigentijds bewijs dat het bestaan van Anna bevestigd. In de gepubliceerde 2 delige genealogie van Hans Vermeulen in De Nederlandse Leeuw valt ze ook niet terug te vinden.

Met vriendelijke groet,
Hans Vogels

 
Geplaatst : 27/03/2016 1:35 pm
Berichten: 2
Forumheer
Topic starter
 

Dag Hans.

Dank voor jouw reactie. Ik reageer een beetje laat i.v.m. ziekte thuis.
Ja, jammer, dat er niet meer duidelijkheid te vinden is over Anna van Bronckhorst. Moeten we maar mee leren leven.
Ik vond onlangs nog een lijst met illegitieme kinderen van van alle mogelijke Van Bronckhorsten. Daar stond ze dus ook niet bij, al hoort ze er dus eigenlijk wel.

Nogmaals mijn dank en nog een fijne zondag toegewenst,

Willem

 
Geplaatst : 03/04/2016 3:33 pm
Deel: