De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Frederick van baer ...
 
Meldingen
Alles wissen

Frederick van baer 1378-1405

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,543 Bekeken
Berichten: 5
Forumabt
Topic starter
 

Deze Frederick ontvinnk als zutphense recht het goet op de Goye n.l. Dymmingdael
Ik heb zoals eerder vermeld een akte in het archief van Zutphen gevonden waarin de opvolger van dit leen n.l. gysbert van immyngdaal nader aangegeven wordt dat dit ghyesbert van Baer is ook genannt dymmingdael

Het lijkt me dat we voor Frederick van Baer dus niet slechts 3dochters hebben maar ook een zoon

Graag een reactie
Freek Zandbergen

 
Geplaatst : 29/01/2011 7:49 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Beetje laat misschien, maar da's beter dan nooit.
In zo'n geval waarin iemand een bekende (adellijke) naam heeft die gevolgd wordt door 'genaamd zus-en-zo' moeten we erop verdacht zijn dat het om een bastaard kán gaan.
Groet!
H

 
Geplaatst : 19/07/2011 11:43 pm
Berichten: 5
Forumabt
Topic starter
 

Al is het een bastaard dan blijft het nog interessant dat hij wel opvolger van het leen is
Graag reactie

 
Geplaatst : 03/12/2011 8:43 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Hallo Freek en anderen,
Voor alle duidelijkheid: ik heb niet bedoeld te beweren dat Gijsbert een bastaard is, maar dat de wijze waarop hij wordt aangeduid ook wel bij bastaarden wordt waargenomen. Buitenechtelijke geboorte staat niet noodzakelijkerwijs op gespannen voet met opvolging in het leen, er zijn gevallen bekend van 'echting' van bastaarden en misschien dat zelfs dat al niet meer noodzakelijk was om in het onderhavige, gevorderde stadium van de feodaliteit te worden toegelaten tot de leenopvolging. En wie weet heeft de invloed van vadertje Frederik ook zijn steentje bijgedragen? Kortom, het is beslist een interessant geval.
vrgr H

 
Geplaatst : 03/12/2011 11:03 pm
Deel: