De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Graaf Rodgar in de ...
 
Meldingen
Alles wissen

Graaf Rodgar in de Liemers

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,666 Bekeken
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

Duiven:

Op de website van deze plaats wordt een oorkonde van 23 maart 838 genoemd. Daarin is vrij vertaald onder meer sprake van een gewijde kerk met een hof, herenland en een hoeve met daaraan verbonden lijfeigenen te Duiven (Thuvine), van een herenhof met een kleine woning in Eltinge (Alatinge) en van een gewijde kerk met een herenhof en herenland te Groessen (Gruosna). Deze goederen waren bezit van Rodgar, onder meer graaf van de gouw de Liemers, die ze had geschonken aan de St. Maartenskerk te Utrecht.

Heeft iemand een idee wie deze graaf Rodgar is?

Henk Wilbrink.

 
Geplaatst : 18/01/2012 2:28 pm
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

In een Edese kringloop kocht ik vandaag een schitterend boek: "Gendt tussen Kraayenbosch en Knienepol", een uitgave van de Historische Kring Gente 1983-2013.
De bovengenoemde oorkonde kwam ik ook daar tegen op pag. 22, in een verhaal over Gerward, clericus en grootgrondbezitter te Gendt en verbonden aan het klooster Lorsch.

"In 838 heeft hij als Geruuardi Presberiti, dus als de priester Gerward, bij een schenking van graaf Rodgar aan dezelfde kerk (Maartenskerk te Utrecht) als getuige getekend".

Dat was gelijk ook de enige vermelding van deze Rodgar, wiens afstamming (voor mij) verder in nevelen gehuld blijft.

Henk Wilbrink.

 
Geplaatst : 19/06/2014 11:01 pm
Berichten: 19
Forumgraaf
 

In de befaamde oorkonde van Folcker (November 855) staat een Hrodger als getuige. De oorkonde vermeldt geen titel of functie, maar aangezien hij een van de eerste ondertekenaars is, zal hij een person van aanzien zijn geweest. Misschien dezelfde als de graaf uit 838 ???
Zie Sloet, Oorkondenboek van Gelre en Zutfen (1872), p. 47.

 
Geplaatst : 24/06/2014 4:28 pm
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

Dankjewel Kees,

Ik heb vanmiddag het boekje "Eeuwige rust op de Donderberg" van Bert Huiskes gekocht, waarin deze oorkonde "vrij" wordt geciteerd, en waarin alle ondertekenaars (13) genoemd worden. Misschien dat ik via één van die namen nog verder kom.

Henk.

 
Geplaatst : 24/06/2014 6:48 pm
Berichten: 520
Forumkoning
Deel: