De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

hackfort - de laer
 
Meldingen
Alles wissen

hackfort - de laer

23 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
7,706 Bekeken
Berichten: 11
Forumgraaf
Topic starter
 

Wie zou mij kunnen helpen met het volgende probleem?

Na lang zoeken, probeer ik via dit forum een beetje hulp te vinden.
Wie is toch deze Hackfort gehuwd met grietje de laer?
Wie zijn zijn ouders?
Is Jac. Jacob of is zijn voornaam Jan?
Er is veel te vinden over hackfort, maar deze Hackfort is mij een raadsel.

Jac. Hackfort, ovl. 23 apr 1693 te DUITSLAND Bimmen
Gehuwd (kerk) 24 jul 1681 te Millingen ,Gld (religie: Ned.gerf.) met:
Grietjen de Laer 1e huwelijk

Ik heb Hackfort helemaal bestudeerd, maar er is geen link of iets te vinden, wat naar deze Hackfort zou kunnen leiden.

Ik hoop dat er goede genealogen zijn, die mij met dit probleem een stuk op weg zouden kunnen helpen.
Ik probeer familie de laer, mijn voorouders in kaart te brengen. Voornamelijk uit Millingen a/d Rijn.
Er is al een stamboom de laer, van de heer Lemmens, maar ben dieper aan het zoeken, wat ook betekent voor 1600. 💡

 
Geplaatst : 19/10/2012 9:22 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

Ik zag via de index van het Gelders Archief dat Grietje in 1695 te Millingen hertrouwt. Heb je al gezocht of er een kinderscheiding/erfuiting o.i.d. is geweest voorafgaand aan dat huwelijk? Misschien dat je dar de naam van een broer of zwager van Hackfort kunt vinden.

Groet, André

 
Geplaatst : 22/10/2012 11:29 am
Berichten: 11
Forumgraaf
Topic starter
 

Dank je wel voor je reactie. Maar het wil niet lukken.
Ben alweer 3 dagen aan het speuren, maar voorlopig heb ik nog steeds Nada.
Groetjes van Els

 
Geplaatst : 23/10/2012 8:43 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
 

Waarschijnlijk heb je ook gezien dat er nog twee Hackforts in Millingen voorkomen. Hermen die 01-10-1698 te Millingen trouwt met Willemken Hellinghs en Luijer die op 08-07-1688 te Millingen trouwt met Derisken Koolen/Kael.
In Groessen worden tussen 1691 en 1701 kinderen gedoopt van een Luijer Hackfoort en Jenneke Lentiens.
Ik ben de voornaam Luijer verder nooit tegen gekomen dus een relatie ligt voor de hand.

 
Geplaatst : 24/10/2012 1:21 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

Ook in Bimmen worden twee kinderen van Hermen gedoopt (in 1699 en 1702) en een kind van Luijer die dan Lener wordt genoemd (in 1700).
Zie: http://members.multimania.nl/millingen/dtb/bimmen.txt

 
Geplaatst : 24/10/2012 5:44 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
 

Die had ik over het hoofd gezien. Dat is wel interessant omdat Luijer/Lener dan waarschijnlijk meer kinderen met Derisken gehad heeft en niet identiek is aan de Luijer in Groessen. Het zou dus kunnen dat de Luijer in Groessen en die in Millingen neven van elkaar zijn die allebei naar een zelfde grootvader genoemd zijn. Het is omweg die niet zeker naar het doel leidt maar Als de Luijer uit Groessen wel in een stamboom van Hackfort te plaatsen is dan biedt het wel perspectief.

 
Geplaatst : 24/10/2012 7:20 pm
Berichten: 11
Forumgraaf
Topic starter
 

Robert, jij ook heel erg bedankt.
Ik ben natuurlijk wel wat op het spoor ! Al is het voorlopig nog Nada.
Ik lees mij helemaal suf en blijf maar vergelijken wie met elkaar omgingen.

Ik ben nu aan het stoeien met Jac.(Jan) Hackfort, gehuwd met Elisabeth Lanscroon. Waarvan ik nu vermoed dat
Elisabeth Maria Hackfort (is zeker) - Jac (Jacob) Hackfort en Luijer Hackfort, 3 kinderen uit dit huwelijk zijn.
Met Hermen zit ik nu nog een beetje te stoeien. Kind nummer 4 misschien????
Voorlopig kloppen data's met wanneer zijn zij geboren en gehuwd.
Via doopgetuigen blijken zij al vroeg iets te hebben met de fam van de Sandt.

Andere Hackfort's als ouders is nu nog niet mogelijk. Ik heb echt alles geprobeerd. Het kan haast niet anders.

Eigenlijk klein beetje vreemd dat dit nooit is uitgezocht met de Hackfort's, maar wel leuk dat ik als echte de Laar nakomeling, dit kan uitzoeken met hulp van jullie heren. 😀

Maar ik geef niet op.

 
Geplaatst : 24/10/2012 7:52 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
 

Ik ben erg benieuwd, niet op de laatste plaats omdat de van de Sandt in Millingen ook nog niet geplaatst kunnen worden in een van de Sandt genealogie.
Dit zou kunnen betekenen dat er een relatie is met het echtpaar Otto van de Sande en Gerarda Hackfort die in 1628 gehuwd zijn en op de Aerdenburg bij Aerdt woonden. Zij was een dochter van Alard Hacfort van kasteel ter Horst in Loenen.

 
Geplaatst : 24/10/2012 8:30 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
 

Ik zit even te zoeken en vind een portret van Elisabeth Maria Hackfort.
http://ib.rkd.nl/showobject.mhtml?ib=13714
Ook begrijp ik uit vermeldingen bij overige verwijzingen naar portretten van Hackfort dat Gerarda Hackfort een zuster lijkt te zijn van de genoemde Jac. Hackfort getr. Lanscroon.

 
Geplaatst : 24/10/2012 8:38 pm
Berichten: 11
Forumgraaf
Topic starter
 

WAT IS DIT LEUK !!

Ik zal proberen te schrijven, wat ik voor mijn neus heb liggen!

Alard Hackfort 1545-1630, huwt 1587 Elisabeth van Voorst 1565-1626,
Uit dit huwelijk 6 kinderen.

Jac. (Jacob) 159? (Zie hieronder)
Olivier 1602-1665 (Zie hieronder)
Aleyda 1601
Assuera
Gerardina
Elisabeth

nu nemen Olivier Hackfort van hierboven vermeld, geb. 1602, ovl 1665, gehuwd met Wilhelmina v Bronckhorst,
uit dit huwelijk ALARD HACKFORT.

nu nemen we zijn broer Jac.(Jacob) Hackfort ook hierboven vermeld, geboren 159?, gehuwd 1645 met Elisabeth Lanscroon, geb. 1618,
uit dit huwelijk ELISABETH MARIA HACKFORT

DUS UIT DEZE 2 BROERS, ZIJN HUN KINDEREN VOLLE NEEF EN NICHT MET ELKANDER GEHUWD !!!!!!

Uit dit huwelijk van volle neef en nicht, de volgende kinderen Oliphier - Elisabeth - Wilhelmina en Gertrudis HACKFORT.

MAAAAR NU TERUGKOMEND OP HET HUWELIJK VAN VAN Jac (Jacob) Hackfoort met Elisabeth Lanscroon,

Hun kinderen zijn en het kan niet anders..........

Elisabeth Maria Hackfort, huwt haar neef
Jac (Jacob) Hackfort, huwt Grietje de LAER
Luijer Hackfort, huwt derisken Koolen/Kael
Hermen zou kunnen als nakomeling ????

Ryckwijn v d Sandt heeft in 1667 iets te doen met verkoop land Doornenburg....en ik moet heel goed zoeken van minstens 75 jaar eerder heb ik ook iets gevonden, maar kan het nu niet vinden.

 
Geplaatst : 24/10/2012 9:36 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
 

Wat betreft de kinderen van Alardt en Elisabeth van Voorst heb ik hier nog:
Alardt en Elisabeth van Voorst
1. Gerarda Hacfort, geb. Loenen 03-12-1595, overl. Gendt 30-07-1652, tr. Otto van de Sande
2. Olivier Hacfort tot ter Horst, geb. Loenen 24-03-1602, overl. Loenen 13-11-1665, tr. Wilhelmina van Bronckhorst
3. Jacob Hacfort, geb. Loenen 25-07-1605, overl 13-11-1665, otr. Zutphen 25-05-1645, Elisabeth Lanscroon
(de data van Gerarda heb ik uit "Zeven eeuwen van de Sandt" van Olivier en Jacob van de site van het iconografisch instituut)

Luijer zou een afleiding kunnen zijn van Olivier.
Otto van de Sande en Gerarda hebben inderdaad bezittingen in Doornenburg, Gendt en/of Bemmel ik heb de ORA echter nog nooit ingezien.

Ik ben nog wel benieuwd naar de doopgetuigen waar je naar verwijst.

 
Geplaatst : 24/10/2012 10:03 pm
Berichten: 11
Forumgraaf
Topic starter
 

DANK JE WEL ROBERT.
Morgen is er weer een dag !

 
Geplaatst : 24/10/2012 11:11 pm
Berichten: 11
Forumgraaf
Topic starter
 

Hallo Robert,

Misschien leuk om te lezen, en waarschijnlijk heb je deze al vaker gezien, maar toch hierbij de link, waarin v.d. SANDE, diverse malen
genoemd worden.

http://members.chello.nl/g.vbenthem/Lenen%20in%20de%20Duffelt.htm

In deze link ben ik zelf aan het knutselen met Wolter de Lair en zijn zwager Johan v.d. Bongert.
Deze wolter zou uit de lijn van Ruinen kunnen komen, maar van de Bongert kan ik bijna niets vinden. Erg frustrerend.
In deze link, staat dan ook wel iets
Tiendrol van Willem van Buckhorst, 1476 http://www.geneaknowhow.net/script/dewit/liemers-buckhorster-tiendrol-1476.htm

Dit zou zo belangrijk kunnen zijn omdat er dan vele poorten opengaan met de familie LAER/LAAR/LAIR.

groetjes els

 
Geplaatst : 25/10/2012 7:16 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
 

Beste Els,

Misschien is het beter dat wij onze uitwisseling prive continueren. De periode waar we mee bezig zijn valt buiten de middeleeuwen en is voor de overige gebruikers mogelijk enigszins off-topic.
Alfred: e-mailadres bij de administrator bekend

 
Geplaatst : 26/10/2012 12:35 am
Berichten: 11
Forumgraaf
Topic starter
 

Ben het er mee eens. Regels zijn regels.
Ik zal je emailadres opvragen, want het was mij zeker een groot genoegen !
groet van els.

 
Geplaatst : 27/10/2012 1:37 am
Pagina 1 / 2
Deel: