De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Gerd van Keppel geh...
 
Meldingen
Alles wissen

Gerd van Keppel gehuwd met Locke van Bronckhorst?

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,780 Bekeken
Berichten: 12
Forumgraaf
Topic starter
 

Gerd van Keppel gehuwd met Locke van Bronckhorst?

Over de grafsteen van Frederick van Twickelo is al veel discussie geweest.
De vraag tot welke familie Locke, de echtgenote van Gerd van Keppel van Westfalen behoorde, is nog niet nog niet bevredigend opgelost.

We weten alleen met zekerheid dat het familiewapen een gekroonde leeuw moet zijn geweest.
Van Rhemen had de grafsteen ook gezien en uitgetekend.
Hij maakte er de aantekening bij: “credo Bronckhorst”

Ik begin de laatste tijd steeds meer te geloven dat hij in deze gelijk had.

Ik wil als uitgangspunt nemen de transcriptie in Oberysselsche Gedenkstukken, Volume 6 Door Jan W. Racer blz. 310:

1416 Overeenkomst tussen Herman van Keppel, ridder en Herman van Twickelo de jonge over het ambt van Twente. Herman van Keppel begint met "by rade myt mage unde myt vrende by zunderen by Heren Henrike heren to Ghemen Herman van Keppele myns vedderen"

Deze Herman van Keppel, ridder, zal de zoon van Gerd zijn.
Zegel: Keppel (Heer Herman v.) ridder, Ambtman v. Twenthe 1417. Vijf ruiten met de punt aan elkander als baar gesteld. (Bijdragen Overijssel III pag. 327) (NL 1920 kol.87)

Hij is dus een Keppel “van Westfalen” en naar mijn weten is zijn gelijknamige neef geen ridder.
1421-10-01 Herman van Keppelle, Ritter, und Herman van Keppelle zu Wedderden, Sohn des + Hermann, geloben dem Dilies van Asbeke Schadlosigkeit wegen der von ihm für sie dem Rektor des Katherinen Altars in der Kirchspielskirche zu Borken gegenüber übernommenen Bürgschaft (Archiv: Hameren (Dep.) / Benutzungsort: LWL-Archivamt für Westfalen)

De andere “vedder” heet Heer Henrike heren to Ghemen.
Ik zie deze als een aangetrouwde “vedder”.

ES XXVI 2009 tafel 142 Die Herren von Gemen vermeldt:
Heinrich 1378 Rr, Hr v Gemen, 1382 Amtm. Zu Vreden
1393 Neffe v. Henrika Frau von Borculo, 1351 +25/26.III 1424;
00 (24.1. 1391) Katharina v. Bronckhorst + nach 1420
Wwe v Heinrich II Hr. v Wisch, T v Wilhelm Hr v B und Kunigunde v Mörs

Henrick van Ghemen wordt dus Neffe genoemd van Henrika Frau von Borculo.
Deze Henrik(a) van Dodinckweerde /Borkelo, was de echtgenote van Gijsbert van Bronckhorst, heer van Borculo. Zij was dus de aangetrouwde tante van Katharina v. Bronckhorst dr. Van Willem v B.
Kennelijk worden dus betitelingen als ?Neffe? en mogelijk vedder ook voor de aangetrouwde partijen gebruikt.

Locke (Ludgard), echtgenote van Gerd van Keppel zou zo op het eerste gezicht dus een dochter kunnen zijn van Gijsbert, heer van Bronkhorst en Batenborch, ridder 1328-1356 † en Catharina van Leefdael, † 13 april 1361.

Het lijkt me tijdrekenkundig gezien mogelijk.
Gerd zal ong. 1350 geboren zijn. Als Locke een jonger kind zou zijn en geboren ong. 1352 dan zou moeder Catharina van Leefdael (geb. op zijn vroegst na 1312) hoogstens 40 jaar oud zijn. Ongeveer 35 jaar is een waarschijnlijker schatting.

Maar er zijn nog meer aanwijzingen dat er relaties bestonden met Van Bronckhorst en Borculo.

Zoals bekend was Herman van Keppel gehuwd met Johanna van Hackfort dr van Jacob II.

In 1367 geeft Willem IV van Bronckhorst tienden over de boerderij Tiodinck, van het Goet to Hacvorte in leen aan Gerrit I van Hackfort. Op 12-3-1392 beleent hij diens zoon Jacob II van Hackfort met geheel Hackfort.

Als we kijken op:
http://www.graafschap-middeleeuwen.nl/borculo/hendrik-v-borculo.html

Daar zien we o.a.
“De heerlijkheid Borculo komt in handen van Reinold III van Coeverden, die zich dan tot 1358 "here van Covorde unde van Borchlo" noemt. Tussen 28 oktober 1358 en 1 mei 1359 doet Reinold III afstand van de heerlijkheid, maar het is niet precies bekend ten behoeve van wie.
Het meest voor de hand ligt dat Reinold III Henrica van Borculo genaamd Dodinkweerd, daarmee van dienst is. De precieze relatie tussen Henrica en Reinold III is onbekend. Van Veen beschouwt haar als een dochter van Reinold III, waarbij Borculo als huwelijksgift dient.”

We vinden 2 keer een Herman van Keppel als vertrouwensman van Wolter van Coevorden:

9 -1-1415 Herman van Keppel, ridder en Gelmer van Apeldoren als scheidslieden namens Wolter van Coevorden enerzijds en Johan van Ittersym en Pelegrym van Rutenberge als scheidslieden namens Egbert Hake van den Rutenberge en Nese (van Suythem), zijn vrouw, anderzijds, verklaren dat zij ter beslechting van van hun onderlinge geschil bepalen, dat (o.a. goederen uit volgende akte) aan Wolter van Coevorden overgedragen moet worden. (Berkenvelder Zwolse regesten)

27-11-1422 Heer Herman van Keppel, ridder, getuigt in een verschil over momberschap tusschen Wolter van Coeverden en Johan Wonder , met toestemming van beide partijen: dat laatstgemelde te Oldensaal op 16 Junij 1419 Arend Vosse Arendszoon, ten overstaan van hem en keurnoten, tot momber ontvangen heeft over alle zodanige zaken, als hij in het ambt van Twénthe heeft te doen. (TRO)

Over Gelmer van Apeldoren (9-1- 1415 ) meldt Ronald Blancke in het forum Pelgrim Sticke (4):

……De oudste zoon van Pelgrim Sticke is een beetje een vreemde eend, want al in 1405 is er die vermelding van Gelmer Sticke alias van Apeldoorn”……..

En “…Verder heeft Pelgrim Sticke wellicht familiaire banden met Arnd van Warmelo, maar ook met Steven van Borculo geheten van Dodingweerde, die immers in 1397 het goed Hornt aan de Nederberg in Neede overdroeg aan het klooster ter Hunnepe overdraagt, welk goed in 1398 Plegrim Sticke en zijn neef Pelgrim van Redamme ook overdragen aan dit klooster, zoals ook in 1398 Arnd van Warmelo dat deed.”

Tenslotte:
Herman III hertrouwde rond 1428 Gostouwe Momme van Kell, weduwe van Henric van Dodingweerde sinds ca. 1426. Uit dit tweede huwelijk werd een dochter Katharina van Keppel geboren. (Blancke)
Toeval of waren er relaties met Dodingweerde?

Groeten,
Bert Berings

 
Geplaatst : 19/01/2013 4:54 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
 

Beste Bert,

Ik ontkom er niet aan om te reageren, maar dat is niet op jouw hypothese, maar meer op een klein onderdeeltje. Je schrijft:

Hij is dus een Keppel “van Westfalen” en naar mijn weten is zijn gelijknamige neef geen ridder.

Vaak moet je behoorlijk wat inzicht hebben in taalwetenschap om de oude stukken juist te lezen. Zo staat in de oorkonde van 1416: "Ic Herman van Keppele Ritter bekenne unde betughe dat ic by rade myt mage unde myt vrende by zunderen by Heren Henrike Heren to Ghemen Hermans van Keppele myns Vedderen...."

Inderdaad lijkt mij, dat myns Vedderen de meervoudige genetivus is, en dus op beide genoemde personen slaat.

Nu is het ook nog zaak om de genoemde Herman van Keppele, Vedder, nader te bepalen, en dat kan met behulp van het stuk uit 1421, waar die andere Herman genoemd wordt als Herman van Keppelle zu Wedderden, Sohn des + Hermann.

En daar zit hem nu net de kneep: Voor zover ik dat kan nagaan op grond van stukken, is dit dus Herman van Keppel te Wedderden, zoon van Herman van Keppel, die rond 1382 overleed en die gehuwd was met Sophia Korff, en die tegelijk de grootvader was van Herman van Keppel, Ridder. Daarmee zou dan Vedder gelezen moeten worden als 'oom'.

Dus neem ik aan, dat Henrik van Ghemen ook een oom (aangetrouwd of hoe dan ook) was, want ik kan me niet goed voorstellen, dat Vedder in één zin in twee betekenissen zou zijn gebruikt.

Omdat de vader van ridder Herman, Gerd van Keppel getrouwd was met Locke, moet onderzocht worden of die verwantschap met Hendrik van Ghemen (en diens twee echtgenotes) dan loopt via Gerd van Keppel of via Locke.

groeten
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 11/02/2013 9:36 pm
Berichten: 12
Forumgraaf
Topic starter
 

Hallo Ronald,

We hebben wel vaker te maken met woorden die niet meer gebruikelijk zijn of een andere betekenis hebben gekregen.
Een bekend voorbeeld van in onbruik geraakt woord is "maghen".
Dat was doorgaans een verzamelwoord voor verwanten en aanverwanten.

Volgens de gestelde hypothese zou dan "Vedderen" ook iets dergelijks moeten betekenen.
Helaas ken ik geen voorbeeld waarbij aanverwante personen als Vedder worden aangeduid.
Ik ben wel eens in een Hollandse oorkonde bij de "consanguinei" de echtgenoot van een "consanguinea" tegengekomen.
Die echtgenoot zelf kon ik niet als bloedverwant thuisbrengen.

Het GTB geeft de volgende definities van Vedder:
↪1. (Veroud.) Oom, vaders broeder of moeders broeder.
↪2. Neef, ooms zoon.
↪3. (Veroud.) Familielid.
Vedder. sax. fris. sicamb. … Consanguineus; propinquus, KIL. [1588]

Dus oom wordt hier genoemd.
Mijn Prisma woordenboek geeft voor propinquus: verwant, goede vriend.

Volgens ES XXVI 2009 tafel 142 Die Herren von Gemen zijn de ouders van Henrike heren to Ghemen:
Johann Rr, 1356 Hr v Gemen, 1333/1360
18.1 1366 +; oo Beatrix Sobbe 1348/52
Schwester v Engelbert zu Elberfeld

Groeten,
Bert Berings

 
Geplaatst : 12/02/2013 11:22 pm
Deel: