De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Huwelijk van Glismo...
 
Meldingen
Alles wissen

Huwelijk van Glismod, dochter van Adela.

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,596 Bekeken
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

Op talrijke genealogische sites wordt gerept van een huwelijk tussen Gotfried van Verdun en Glismod, dochter van Adela/Immed.
Dat paar zou een dochter Wigeriche hebben gekregen, die later in het huwelijk zou zijn getreden met Gerhard I van Hengebach.
Als dat waar is heeft Balderik ooit onderdak gekregen in het huis van zijn (reeds in 1012 overleden) stief-kleindochter.
Ik heb geen enkel bewijs voor eerstgenoemd huwelijk kunnen vinden. Iemand een idee hoe dit in de wereld kan zijn gekomen?

Henk Wilbrink.

 
Geplaatst : 20/10/2015 6:44 pm
Berichten: 19
Forumgraaf
 

Beste Henk,

Een huwelijk tussen Glismod en Godfried van Verdun kan volgens mij echt niet waar zijn.

Wat Glismod betreft: zij trouwde met een Beierse edele prins.
Vita Meinwerci, MGH SRG 59, p. 6.
Zie ook http://www.manfred-hiebl.de/genealogie-mittelalter/brunonen_sippe/lippold_graf_in_sachsen_1053/lippold_graf_in_sachsen_+_1053.html
Glismod overleed op 5 februari van een onbekend jaar.
Kl. Löffler, Auszüge aus dem Totenbuche des Benediktinerkloster Abdinghof in Paderborn, ZVGA 63, 1905, p. 87.

Godfried van Verdun (ik neem aan dat de ‘de Gevangene’ hier is bedoeld) was getrouwd met Mathilde Billung en daarvoor vermoedelijk eerst nog met Averarda van Zutphen.
H.H. Jongbloed, Tussen 'paltsverhaal'en 'IJssellinie', Bijdragen en Mededelingen Gelre 97, 2006, p. 57-130.

In theorie is het mogelijk dat Godfried en Glismod ook nog met elkaar getrouwd zijn geweest (resp. als tweede echtgenoot en als derde echtgenote) en dat uit dat huwelijk ook nog nageslacht is voortgekomen, maar dat is erg ver gezocht en er bestaat hiervoor geen enkel bewijs. Je zou dan op zijn minst verwachten dat Glismod (net als Mathilde en Averarda) in een van de dodenboeken van Verdun voorkwam, maar daar heb ik haar niet gevonden.

Hoe het verhaal dan toch de wereld in is gekomen weet ik niet.
In elk geval is de persoonsnaam Wigeriche opmerkelijk. De term ‘Wigeriche’ wordt wel gebruikt om het gravengeslacht van Verdun mee aan te duiden, maar als vrouwennaam heb ik hem nog nooit gezien. Het tweede deel -rich is mannelijk.
Wellicht heeft ooit iemand opgeschreven dat Gerhard van Hengebach getrouwd was met een (telg uit het geslacht der) Wigeriche en heeft een ander dat geïnterpreteerd als een (vrouw genaamd) Wigeriche.

Op talrijke genealogische sites wordt wel meer gerept. Iemand heeft een gedachte, zet deze op een website, en de hele goegemeente kopieert het klakkeloos en eindeloos als vaststaand feit. Je kunt proberen te onderzoeken hoe al die onzin ooit in de wereld is gekomen, maar betwijfel of dat nut heeft. Het ongebreideld kopiëren zal er niet van stoppen.
Mocht je speurtocht toch iets opleveren, dan ben ik natuurlijk wel benieuwd naar het resultaat.

Groeten,
Kees

 
Geplaatst : 24/10/2015 6:41 pm
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

Dank voor je reactie, Kees.

Op "My heritage" bijvoorbeeld hebben tal van "onderzoekers" - zonder bronvermelding- het huwelijk tussen Gotfried en Glismod vermeld.
Ik ga er geen gewoonte van maken, maar één van die bevindingen neem ik deels even over: (zie 2e huwelijk Glismod).

Glismod van Dittmarschen (geboren van Saksen) is geboren in 975, aan Immed IV van Saksen en Adele van Saksen (geboren van Hamaland van Gent van Renkum).

1. Glismod trouwde met Reting van Dittmarschen.
Reting is geboren in 975.
Zij hadden 3 kinderen: Frideruna van Bothenstein (geboren van Dittmarschen) en 2 andere kinderen.

2. Glismod trouwde met Godfried van Lotharingen graaf van Verdun.
Godfried is geboren in 935.
Zij hadden een dochter: Wigeriche Godfriedsdr van Hengebach (geboren van Verdun).

3. Glismod trouwde met Adalbert van Oostenrijk.

Glismod is overleden in 1040, op 65 jarige leeftijd.

Geboorte- en sterfdata verschillen ook nogal op deze en andere sites.
Ik blijf verder speuren naar de bron van deze beweringen.

Henk.

 
Geplaatst : 27/10/2015 12:58 pm
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

Cit. uit "De slag bij Bodegraven"

"Er is echter in de bronnen niets bekend over een echtgenote van Godfried of, andersom, van een verbintenis tussen de Hamalandse graven en het voorname hertogengeslacht uit Verdun".

Weer een puzzelstukje op z'n plaats gevallen. Boeiend verhaal, Kees.

Henk.

 
Geplaatst : 09/01/2016 12:34 am
Deel: