De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Heren van Wisch, kl...
 
Meldingen
Alles wissen

Heren van Wisch, kleine opmerking

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Reactions
2,035 Bekeken
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Alfred,

Ik zie dat jij een Dirck III hebt ingevoerd na Dirck II.
Ik denk dat die er niet is geweest. In de eerste plaats zou het wel eens kunnen, dat het huwelijk tussen Steven van Wisch en Jutte van Borclo daadwerkelijk later is gesloten dan 1261. Ik denk dat je gerust kan denken aan ca. 1275. Hendrik I zal dan ergens rond 1275-1280 geboren zijn, en zijn broers dus daarna. Dat Dirck II inderdaad oud geworden is, blijkt m.i. uit dit stuk:

1 april 1359
Hendrik van Wisch, zoon van ridder Dirck en diens vrouw Agneze, verklaart dat hij de hof te Vorwerke houdt, zoals eens zijn ooms Sweder en Johan die hielden.
Het moet daarom haast wel gaan om Hendrik's vader Dirk II en diens broers Sweder en Johan, die in 1317 en 1320 worden vermeld als broers, en zonen van Steven v Wisch.

Verder is er een stuk uit 1351, waarin Dirck heer van Wisch wordt genoemd met zijn oudste zoon Steven, die met Agnes van Voorst trouwde (dochter van Sweder heer van Voorst en vrouwe Heylwig),
en zij worden nog eens genoemd in 1366: Diederik heer van Wisch met zijn zoon Steven en diens vrouw Agnes. Steven II overleed voor 1383 maar zij hadden in elk geval een zoon Dirk (Diederik), die in dat jaar 1383 wordt meevermeld (arch. Keppel).

Steven en Hendrik van Wisch waren dus broers, en in 1372 zien we Hendrik nog steeds genoemd worden, dan als heer van Wisch, en hij heeft dan ook nog twee jongere broers, Robrecht en Dierick. Daaruit mag je afleiden, dat hij dus nog steeds de zoon was van Dirck II en Agneze [van Apeltern]. Dirck II van Wisch stierf vermoedelijk in 1370, en zal dan ongeveer 80 jaar oud zijn geweest.

groetjes
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 23/08/2011 12:06 am
Deel: