De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Pelgrim Sticken de ...
 
Meldingen
Alles wissen

Pelgrim Sticken de Redamme

68 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
20.9 K Bekeken
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

1385 in een stuk uit Invent. Nichtstaatl. Arch. Kreis Borken te Dulmen staat dus een kleine vermelding,
...'de haernt, de Pelgrims Sticken de Redamme is'.....

[url] [/url]

Blijkbaar gaat dit hele stukje over tienden te Rhede.
Ik kan dus eigenlijk niet anders dan concluderen, dat Pelgrim van Redamme, neef van Pelgrim Sticke,
zelf ook een 'Sticke' was.

 
Geplaatst : 23/08/2011 11:01 am
Berichten: 66
Forumhertog
 

Goedemorgen Ronald, niet Rheden, maar Neede en Eibergen.

Groet, André

Redam lag volgens mij in Diepenheim dus ik zou überhaupt geen link met Rheden zien.

 
Geplaatst : 23/08/2011 11:36 am
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Hi André,

Heb je de foto bekeken?
Daar staan een stel tienden genoemd, een deel daarvan worden gemeld als liggend in kspl Ecbergen (Eibergen Gelderland), maar daarna worden er een stel genoemd, en daarbij staat helemaal achteraan dan 'diese Zehnten in kspl. Nede'. (Ik heb dit opnieuw ge-edit, want je hebt gelijk... er staat Nede....)

groeten
Ronald

 
Geplaatst : 23/08/2011 11:54 am
Berichten: 66
Forumhertog
 

Ehm, is er volgens jou dan enige inconsistentie tussen wat ik schreef en wat er in het regest staat?

Groet, André

 
Geplaatst : 23/08/2011 12:03 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Nee André, de inconsistentie zat 'm in wat ik aanvankelijk had geschreven. Ik had dus Rede gelezen voor Nede....

Maar goed, hoe dan ook.... er wordt daar dus gesproken over Pelgrim Sticke van Redamme,
en ik kan me niet goed voorstellen (maar dat begint nu ook al wobbelig te worden), dat dat Pelgrim Sticke van Diepenheim zou zijn.

gr.
Ronald

 
Geplaatst : 23/08/2011 12:16 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Hallo Ronald en alle andere kijkertjes,
Nee, ik denk niet dat Pelgrim (Sticke) van den Redamme en Pelgrim Sticke van Diepenheim dezelfde p'sonen zijn. Met Van der Loo, Die Herren Stecke I tafel IX tussen pp. 197 en 198 beschouw ik Pelgrim Sticke van Diepenheim vooralsnog als zoon van Arnd Sticke van Diepenheim. Deze Pelgrim was gehuwd met Hillegonda van Kuinre. Dit echtpaar doet Ter Hunnepe 239 = TRO II p. 61/62 sub 7 (1398 aug 6) afstand aan Ter Hunnepe van een stuk land gelegen bij de Hornt aan de Nederberge. Twaalf dagen later, in Ter Hunnepe 241 = TRO II p. 62 sub 8 (1398 aug 18), doet Pelegrim van den Redamme zijn duit in het zakje en schenkt voor de zielen van zijn ouders aan klooster Ter Hunnepe zijn deel aan het land van den Nederberg bij de Hornt, dat hij samen met zijn neef Pelgrim Sticke bezat, zoals Pelgrim en zijn vrouw dit geschonken hebben. Pelgrim van Redamme is dus een neef van Pelgrim Sticke van Diepenheim. Blijkens Ter Hunnepe 238 = TRO II p. 61 sub 6 (1398 aug 5) was de moeder van Pelgrim van Redam een zekere Jutte en heette zijn vrouw Lutgard.
Op grond van de Utrechtse leenregisters (Muller RR II p. 783-784 en BU 272 fol. 20 r, vergelijk Eijken Repertorium 1744, 1757 en 1771, waar echter de leenkavel uit elkaar is getrokken) is Pelgrim van den Redamme (1385) identiek aan Pelgrim ten Rede (1394). Er is maar één oorkonde die hem de naam Sticke geeft, het stuk waarvan jij het regest fotografisch produceerde (INA Beiband I/2 (Salm-Horstmarsches Archiv Coesfeld) p. 368/610 nr. 30 (1385)). Maar dit stuk speelt op enige afstand van de tiendplichtige goederen in Eibergen en Neede: de familie Gherking komt met name in Vreden in het licht en Erpo van Rheine komt althans van oorsprong uit Rheine. Nu is het aardige dat dezelfde Herman Gherking in Ter Hunnepe 237 = TRO II p. 61 sub 5 (1398 aug 1) het goed ter Hornt, dat aan Pelgrim van den Redamme placht toe te behoren, ontslaat van alle verschenen maar hem tot nu toe onthouden tienden, met beding van de voldoening van tienden voor de toekomst. In 1398 weet Gherking ineens niks meer van de achternaam Sticke van Pelgrim van den Redamme. Waarom in 1385 dan wel?
Ik denk dat Herman in 1385 met een leenbriefje bij de leenheer Erpo van Rheine is komen aanzetten, waarop een tiendkavel stond aangeduid die in het verleden aan een Sticke had behoord maar nu aan Pelgrim van Redam. Men heeft toen gemeend dat die Pelgrim óók een Sticke was, maar dat was maar voor de helft het geval: ik denk dat de moeder Jutte van Pelgrim van Redam een zuster is geweest van Arnd Sticke en huwde met NN van Redam, zodat Arnds en Juttes zonen allebei Pelgrim kwamen te heten, naar Arnds vermoedelijke vader -- maar met verschillende achternamen, namelijk Sticke en Van Redam.
Wat is daarop uw antwoord?
Groet!
H

 
Geplaatst : 24/08/2011 12:03 am
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Beste Hein,

Uiteraard kan mijn antwoord uit niet minder bestaan dan ademloze bewondering 😈
Pelgrim en Pelgrim lijken volle neven te zijn, maar zij kunnen natuurlijk ook vernoemd zijn naar de vader van de twee zussen Jutte en Aleyd...
Ik denk nog steeds dat Pelgrim een oudere broer had: Arnd Sticke v Lichtenhorst...

groetjes
Ronald

 
Geplaatst : 24/08/2011 1:11 am
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Dag Ronald en de anderen,
Ja, dat is voorshands een even goede mogelijkheid natuurlijk, dat Aleid echtgenote van Arend Sticke van Diepenheim Pelgrimsvader en Jutte moeder van Pelgrim van de Redam zusters waren.
Er is nog iets. Van der Loo I p. 206 meldt dat Arend Sticke Pelgrimszoon [uit de linie Diepenheim] niet het gebruikelijke Sticke-wapen voert, maar een wapen dat ook Pelgrim van de Redam voerde, terwijl Arends broers wél het gewone Stickewapen voerden. Van der Loo oppert als verklaring dat Arend uit een eerder huwelijk van vader Pelgrim stamde dan zijn drie broers, die dan de kinderen van Hildegonda van Kuinre moeten zijn geweest.
Opmerkelijk is ook het volgende. Een leenkavel bestaande uit de nummers 301, 1744, 1757 en 1771 van Eijkens Repertorium wordt in [1379-1382] gehouden door Albert Belman, waarna in 1385 Pelgrim van de Redam er verschijnt. Als die Pelgrim van de Redam van 1385 en Pelgrim ten Rede van 1394 dezelfde personen zijn, dan vinden we in 1394, na de heerval van 1393, dus een reguliere herbelening. Maar de kavel is dan groter, er horen nu ook de repertoriumnummers 1735, 1745, 1753-1754, 1766 en 1772 bij. Op de totaliteit van al die nummers wordt dan in 1404 Arend Sticke van Lichtenhorst beleend. In 1416/1417 doet vervolgens Arend Sticke Pelgrimszoon afstand van alles, 301 aan Johan van Rijsen en de rest aan Gert van den Tije, die ermee beleend worden.
Arend Sticke van Lichtenhorst moet op 1 of andere manier zich bemoeid kunnen hebben met de leenkavel van Pelgrim ten Rede van 1394 en vervolgens moet Arend Sticke Pelgrimszoon tussen 1404 en 1416 op de 1 of andere manier daarin hebben kunnen treden.
Het is een fraaie puzzel maar ik ben er nog niet uit ...
Groet!
Hein

 
Geplaatst : 25/08/2011 12:49 am
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

PS: Om het eenvoudiger te maken, vinden we in Repertorium 1755 ook nog eens Arend Sticke van Lichtenhorst 'de Oude' aangeduid, zodat inderdaad met een 'junior' te rekenen valt die Van der Loo al intekende.
'Hoe vreselijk is dit alles ...'

 
Geplaatst : 26/08/2011 12:17 am
Berichten: 520
Forumkoning
 

Hallo Arch en Henk en de anderen,
Ik zou niet direct Slichtenhorst willen verbasteren tot het Lichtenhorst waarnaar een staak van de familie Sticke zich noemt. Het lijkt me toch dat die zich veeleer zal hebben genoemd naar een goed Lichtenhorst onder Borculo, waarvan de naam nog voortleeft in een straatnaam aan de oostkant van het stadscentrum.
Groet!
H

Hoi Hein,

Niet echt behorend bij dit topic, maar toch even een vraag:

In 2000-2001 woonde ik in Borculo op minder dan een kilometer van de straat met die naam.
Kon op 't internet precies één zwart-wit foto vinden van een gelijknamige villa.
Voorts gevonden:

"Stukken betreffende de uitoefening der heerlijke rechten.
Akte, waarbij Godefridus van Borculo, proost te Zutphen, de rechten vaststelt van Henrik van Borculo en de heren van Lichtenhorst en Dudenwerde, op de Tuelebeek en op enige dijken (ongedateerd); met doorgestoken akte van bekrachtiging, 1320".

"Heer van Lichtenhorst"....moet wel een kasteel(tje) zijn geweest?
Zou er- als ik hiervan op de hoogte was geweest- zéker naar gezocht hebben.

Henk.

 
Geplaatst : 29/08/2011 3:58 am
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Van de topic over de Hamalandse walburg te Appel op het forum Middeleeuwen neem ik hier even een 'afzwaaier' over:

Report this postReply with quoteRe: Hamelandse burcht(en) in Appel?
by ferry3 » Mon Aug 29, 2011 12:58 am

hein jongbloed wrote:
Hallo Arch en Henk en de anderen,
Ik zou niet direct Slichtenhorst willen verbasteren tot het Lichtenhorst waarnaar een staak van de familie Sticke zich noemt. Het lijkt me toch dat die zich veeleer zal hebben genoemd naar een goed Lichtenhorst onder Borculo, waarvan de naam nog voortleeft in een straatnaam aan de oostkant van het stadscentrum.
Groet!
H

Hoi Hein,

Niet echt behorend bij dit topic, maar toch even een vraag:

In 2000-2001 woonde ik in Borculo op minder dan een kilometer van de straat met die naam.
Kon op 't internet precies één zwart-wit foto vinden van een gelijknamige villa.
Voorts gevonden:

"Stukken betreffende de uitoefening der heerlijke rechten.
Akte, waarbij Godefridus van Borculo, proost te Zutphen, de rechten vaststelt van Henrik van Borculo en de heren van Lichtenhorst en Dudenwerde, op de Tuelebeek en op enige dijken (ongedateerd); met doorgestoken akte van bekrachtiging, 1320".

"Heer van Lichtenhorst"....moet wel een kasteel(tje) zijn geweest?
Zou er- als ik hiervan op de hoogte was geweest- zéker naar gezocht hebben.

Henk.

Voorlopig weten we alleen iets van Arend Sticke van Lichtenhorst, er staat nergens: 'heer van Lichtenhorst'. De Sticke's zijn naar alle waarschijnlijkheid in de hekgolf van de graven van Dale naar Overijssel/Gelderland komen waaien. Een 'hut' nabij Borculo is dan niet zo heel verwonderlijk. Hut, geen 'kasteel, want wat we nu als kastelen kennen is ooit 's begonnen als een boerenbedoening. Zo Warmelo, Nijenhuis, Weldam, Twickel. Maar niet elke boerenbedoening heeft het tot kasteel geschopt, er zijn er ook bosjes verdwenen. Zo lijkt het ook met Lichtenhorst te zijn gegaan, vrees ik nu even.
Groet!
Hein

 
Geplaatst : 29/08/2011 11:07 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Ik denk ook, dat Slichtenhorst iets anders is als Lichtenhorst, dat ook naar mijn mening een hoeve bij Borcelo geweest zal zijn.

Maar ik wil toch ook nog eens aandacht vestigen op een stuk, dat ik zomaar tegenkwam, en dat ook mijn nieuwsgierigheid opriep.
Zo rond 1315 wordt een Henric Sticken de Scedelike genoemd als borgman van kasteel Dulmen. In 1316 wordt hij nog eens met
die naam genoemd. Hij blijkt een zoon Bernard en dochter Mechtilde, en een broer Cesarius. Hij verkoopt dan de hof Dorinc te
Ramestorpe (bron NichtStaatl. Arch. Ahaus kreis Borken, Slot Gemen).

Toeval? Maar dat die familie zich in de regio zal hebben gevestigd is terug te zien in bijv. het Tijdr. Reg. Overijssel Aanhangsel
A. 1225-1396 blz. 255 dd. 1429 waarin de broers Johan en Herman van Schedelich Janszonen zich tot vijand verklaarden van de bisschop van Utrecht
ten behoeve van de hertog van Gelre. Schedelike zou wel eens de oude vorm van het huidige Schalke kunnen zijn?

Tja, het is een beetje smijten met gegevens zonder enige samenhang

 
Geplaatst : 30/08/2011 5:20 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

Nou, dan wil ik mijn duit ook nog wel in het zakje doen.

Arend Sticke van Lichtenhorst had een dochter Mije die met Hendrik van Keppel getrouwd was. Deze van Keppels komen later in bezit van Ampsen (dit heeft Ronald Blancken ook op zijn site staan). Zij wordt beleend met Hesselink in Bele http://www2.historischcentrumoverijssel.nl/overijssel/leenrep/repertorium/lenen/1734.htm .
Ampsen was later van de familie Nagel. In het Huisarchief Ampsen zit een akte (inv.nr. 39) waarbij Herman Nagel o.a. Hesselinck, Lechtenberg en Kulsdomp in de buurschap Beele onder Geesteren toebedeeld krijgt. Helaas geeft Googlebooks mij niet de mogelijkheid te zien uit welk jaar de akte stamt...
Uit de verpondingsregisters zoals die op de site van www.heerlijkheidborculo.nl staan krijg ik de indruk dat midden 17e eeuw de Lechtenhorst al is opgesplitst. Hesselink is dan bezit van Johannes Nagel die ook wel goederen onder de stad Borculo heeft.

Uit het voorgaande zou ik voorlopig willen stellen dat de Lichtenhorst van Arend Sticke dezelfde is als die later in bezit is van de familie Nagel tot Ampsen en kennelijk onder of bij Borculo gelegen was.

Met vriendelijke groet, André

 
Geplaatst : 30/08/2011 9:58 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Die akte van Nagel is uit 30 aug. 1571, André

groetjes
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 30/08/2011 10:12 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Hallo alle mede-Sticke-raars,
Dit is allemaal heel behulpzaam inderdaad. Alleen wel oppassen geblazen, want blijkens Overstichts Repertorium nr. 1755 was er in 1401 sprake van Arend Sticke van Lichtenhorst 'de Oude' en dan zal er toch ook wel een 'junior' zijn geweest. En wie van de twee woonde nu te Enschede? Want in het Judiciaal van Frederik van Blankenheim (Het Utrechts Archief, archief Bisschoppen van Utrecht, inv.nr. 199 p. 62 val te lezen voor 12 maart 1400: Arend van Warmelo dagvaardt [neemt zijn eerste wasteken op] Arend Sticke van Lechtenhorst ‘die tot Enschede woent’.
Van welke Arend SvL juffrouw Mije nu de dochter was ...?
(Zie ook mijn posting van 25 augustus)
Geeft niet, we komen er wel.
Groet!
H

 
Geplaatst : 30/08/2011 11:38 pm
Pagina 1 / 5
Deel: