De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Van Keppel Westfale...
 
Meldingen
Alles wissen

Van Keppel Westfalen

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,557 Bekeken
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Zo af en toe rolt er iets uit mijn pen over van Keppel. Ik heb eens wat boeken bekeken, zoals het WUB, op zoek naar vermeldingen van Keppel. Die zitten er sporadisch tussen, maar er zijn ook wat onduidelijke namen. Zo wordt ergens een Herman de Kappele genoemd. De naam van Keppel of de Keppel(e) was nog niet erg 'vast' in die periode.

Tussen 1250-1280 zijn er een aantal vermeldingen van Hugo de
Cappelle/Cappeln. Hij stamt uit de familie die afkomstig is uit de buurt rond Kappelen (Westerkappelen).

Niks bijzonders, zo lijkt het.

Totdat ik zag, dat in één van die regesten stond, dat Hugone de Kappelen, milite, in 1277 zegelde met 5 schrägrechts gelegte Rauten.

Toevallig gebruikten de Westfaalse van Keppels als wapen 5 schuingebalkte Ruiten...

Toeval of opmerkelijk?

mvg
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 06/05/2007 10:52 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Op mijn website heb ik een stukje geplaatst over de Westfaalse van Keppel's. In feite wijkt dat vrijwel niet af van de gegevens, zoals baron JC van Keppel die weergegeven heeft in zijn twee artikelen in Ned. Leeuw 1913 en 1920.

Wel geef ik enkele aanvullende mogelijkheden wat betreft familieverbanden, die JC van Keppel niet durfde geven, of niet herkende.

Mijn eigen verhaal laat ik stoppen bij Herman de Keppele, genoemd in 1280-1299, + ca. 1304, knaap. Dat doe ik omdat juist in die periode ook de erfenis van Nyenbeke speelt, en het mij nog steeds niet duidelijk is, hoe de daarin genoemde Henric van Keppel gelieerd is aan Herman van Keppel.

Dit stuk is te vinden op:
http://www.xs4all.nl/~rblancke
In het menu ter linkerzijde is de link Keppele Westf. te vinden.

Ronald Blancke

 
Geplaatst : 23/08/2007 2:19 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Hoi Ronald,
Ik attendeer je graag even op een hoogstrecente Duitse dissertatie: Volker Tschuschke, Die Edelherren van Ahaus, Vreden (Landeskundliches Institut Westmünsterland, een operatie van het bestuur van de Kreis Borken) 2007, zie zo nodig
http://www.kreis-borken.de/kreisverwaltung/da_kultur/landeskundl.institut-veroeffentlichungen.php?r=kreisverwaltung&p=0,7,2,3 ,
In 632 pp. komt daar nogal Westfalica aan de orde en de Van Kkeppels otbreken er ook niet bepaald.
Groet!
H

 
Geplaatst : 02/11/2007 5:55 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Beste Hein,

Bedankt voor deze tip.
Ik treed meteen in contact met de boekhandel Die Weisse Rose in Amsterdam, hoe of dat ik het kan bekomen (hoe vin-je-me-nederlands?).

mvg
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 10/11/2007 1:12 pm
Deel: