De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

van Wachtendonck
 
Meldingen
Alles wissen

van Wachtendonck

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,413 Bekeken
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Het is een beetje een aanpalende familie, de familie van Wachtendonck. Maar ik zou daar graag meer over willen weten, ook om te kunnen zien of het mogelijk is om Arndje van Wachtendonck, echtgenote van Evert van Steenre daarin te hangen.

Ik heb slechts rudimentaire stukjes over de van Wachtendonck's, voornamelijk bestaand uit een serie Arnt's, Heren van Wachtendonck.

Rond 1294 was Arnt, heer van Wachtendonck, getrouwd met Jutta de Slusa, want zij wordt een zuster van Arnold de Slusa genoemd in een vidimus uit 1322, van een stuk uit 1294 (stuk niet persoonlijk gezien).

Maar ook precies rond die tijd (1296-1305) wordt als zijn echtgenote genoemd: Odilia, vrouwe (Herrin) van Horne.
Bron: Oidtman, Domsta: Merode, Strange:Genealogie
Binsfeld-Wachtendonck, Beitr. I, S. 42, Wilhelm Kisky: Rhein.
Wappenlexikon,: Rhein. Adel I

(niet zelf bekeken, want die boeken zijn in mijn regio niet makkelijjk te vinden. Ik ben reusachtig benieuwd of Odilia van Horne daarin met name oorkondelijk wordt genoemd).

In 1326 en 1342 zijn er vermeldingen van een Arnt, heer van Wachtendonck. Dit lijkt mij een latere generatie te zijn, ook omdat in 1326 Arnd heer van Wachtendonck zijn huis maakt tot een open huis.

Ook in 1326 heeft Jan van Wachtendonck zijn huis te Vronenbroek in leen gekregen. (In 1344 wordt dan Arnd van Wachtendonck op Vronenbroeck genoemd).

Zijn dat aanwijzingen, dat hun vader Arnd kort daarvoor is overleden?

In 1350 en 1351 wordt Arnd heer van Wachtendonck genoemd met zijn vrouw Lutgard. Zij zou een dochter zijn van Johan Scheifart de Rode (Merode) en weduwe van Henric Spee (Spede).

Vanaf 1364 zien we dan ook Arnd van Wachtendonck genoemd, de jongere, zoon van Arnd Heer van Wachtendonck. Deze zoon trouwt verm. rond 1371 met Aleyd Schonforst, weduwe van Conrad ten Dicke.

In 1392 is een Arnd, Heer van Wachtendonck getrouwd met Willem(pje) van Buren, vermoedelijk een dochter van de heer van Arsen. Misschien is hij dezelfde als de vorige.

Ik heb nog wel wat loshangende gegevens, o.a. over een Godefridus van Wachtendonck, rond 1325, een Otto rond 1305, en nog een Richarda van Wachtendonck met haar broers Godert (knaap) en Arnd, heer in Vronenbroeck. Op grond van die acte zullen zij vermoedelijk broerskinderen van Arnd heer van Wachtendonck in 1344. Daarom denk ik, dat zij kinderen zijn van Johan van Wachtendonck, in 1326 genoemd als heer van Vronenbroek. Deze Johan was wel een broer van de Heer van Wachtendonck.

Terugkerend naar Arndje van Wachtendonck, in of voor 1364 getrouwd met Evert van Steenre Uten Weerde... zij is wel zeker geboren voor 1350, zij overleed rond 1402. Haar kinderen zijn geboren verm. na. 1365, want haar oudste zoon Henric van Middachten leefde in 1446 nog.

Daarom verwacht ik niet, dat Arndje van Wachtendonck erg ver voor 1350 is geboren. Haar zoons worden genoemd, van ouder naar jonger: Henricus, Fredericus, Johan en Arnt. De naam Henric zal een vernoeming zijn naar Henrick van Middachten als een soort eerbetoon, omdat zij van hem het goed Middachten hebben geërfd. De voornaam Frederik kan ik niet plaatsen, en de voornamen Johan en Arnd zouden uit de Wachtendonckse hoek kunnen komen.

Wie heeft nog nuttige suggesties?

mvg
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 11/05/2007 10:25 pm
Deel: