De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Ansfried's broer Un...
 
Meldingen
Alles wissen

Ansfried's broer Unruoch?

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,328 Bekeken
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

"Na zijn vrouws dood wilde Ansfried zich in een klooster terug trekken maar op bisschop Notker van Luik's aanbeveling benoemde de vorst hem in 995 tot bisschop van Utrecht als opvolger van bisschop Boudewijn. In eerste instantie weigerde Ansfried dit die, vooral na het overlijden van zijn vrouw, de voorkeur gaf aan het sobere bestaan als monnik. Desalniettemin liet hij zich overhalen en werd door de aartsbisschop van Keulen tot bisschop gewijd. Het is de vraag in hoeverre de aanstelling van Ansfried tot bisschop een strategische zet van het bisdom is geweest. Met Ansfried haalde men niet alleen een militair aanvoerder in huis, ook wist men dat hij zijn talrijke bezittingen mee zou brengen. De wellustige Noormannen, maar ook de graven van Holland vormde een al grotere bedreiging voor het geestelijke goederen bezit van het sticht Utrecht. Het in 995 vacant geraakte graafschap Hoei kwam aan bisschop Notker van Luik en het graafschap Teisterbant aan ANSFRIED'S BROER UNRUOCH".

Bovenstaand citaat is overgenomen van:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc ="s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiMvb6opvPOAhUC7BQKHTslA3cQFggeMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.dwangburchten.nl%2Fpre_hollands%2Fansfried.htm&usg=AFQjCNFMGg428jwWZOyBkWSe8Tpc-p5YmQ&sig2=tgx0fX72HR4TvVhN5ZO7ww"

Ik kan vooralsnog geen bevestiging vinden van deze familieband tussen Ansfried en Unruoch.

--- Iemand???

Ook van deze site:

"Als 15e graaf van Hoei(I) en Teisterbant(II) nam Ansfried deel aan veldtochten van de keizers. Hij zou uitgroeien tot een van de machtigste edelen van het rijk en werd op 26 juni 985 door Otto III (983-1002) begiftigd met bezittingen in Inferior Maselant en een deel van de tol, de munt en de cijns van Medemblik benevens andere goederen in comitatu Frisie vocatu(III). Algemeen aangenomen wordt dat met Maselant het gebied rond de maasmonding wordt bedoeld, maar er zijn aanwijzingen dat Maselant in de omgeving van Kessel gezocht moet worden".

- De laatste zin verklaart mogelijk waarom het kasteel van Kessel elders in verband wordt gebracht met de Unruochingen. Die zouden dan de stichters van dit bouwwerk geweest moeten zijn.
Ook het aan Ansfried verleende markt- en muntrecht te Kessel zou hierop kunnen duiden. Gunst van Ansfried aan zijn broer?

Henk Wilbrink.

 
Geplaatst : 03/09/2016 5:40 pm
 Avis
Berichten: 7
Forumabt
 

De aanduiding broer is onzin want een zodanige heldere aanduiding valt nergens te vernemen. Unruoch wordt wel ergens verwant genoemd.
Ik mis in de literatuur verwijzingen naar de publicaties van Bas Aarts die vanaf de jaren '90 zich intensief met Ansfried en Thorn heeft bezig gehouden.

"15e graaf van Hoei", oei oei daar gaat het betrouwbaarheidsgehalte van de site meteen mee omlaag.

Laatstelijk heeft Antoinette Huijbers zich ook ook nog verdiept in het gebied Vucht-'s-Hertogenbosch met haar "Central places in the confluence area of the rivers Dieze, Dommel and Aa in the Roman period and the Middle Ages. A long-term perspective". Ansfried kwam daarin ook voorbij.

Hans Vogels

 
Geplaatst : 05/09/2016 10:21 am
Berichten: 19
Forumgraaf
 

Alpertus noemt Unroch een bloedverwant van Ansfried (consanguineusque). Wanneer ze broers waren geweest, dan had Alpertus dat toch wel gezegd?

Het volgende klopt in elk geval niet:
"Als 15e graaf van Hoei(I) en Teisterbant(II) …”
Ansfried staat bekend als de graaf ‘van 15 graafschappen’, waarvan Hoei en Teisterbant er twee waren.

Verder zegt de site dat Ansfried deelnam aan veldtochten van de keizers.
Hij was in 961 inderdaad van de partij bij een veldtocht van Otto I naar Italie.
Ansfrieds naam staat in de Indiculus loricatorum, een lijst van edelen die in het jaar 983 door keizer Otto II werden opgeroepen voor een veldtocht in Italië, maar die veldtocht is er vermoedelijk nooit gekomen (Nieuwenhuijsen 2016, Strijd om West-Frisia, p, 271 e.v.).
Het is dus niet zeker of Ansfried wel aan meerderde veldtochten onder meerdere keizers deelnam.

Mijn indruk is dat op de genoemde site de gegevens uit de bronnen zijn verhaspeld of nogal creatief zijn geïnterpreteerd. Niet iets om teveel aandacht aan te schenken.

 
Geplaatst : 05/09/2016 11:23 am
 Avis
Berichten: 7
Forumabt
 

Dat is inderdaad ook de mening van Bas Aarts die ik vandaag gepolst heb:
>> Rammelt nogal wat betreft historische feiten en genealogische verhoudingen.
Een beetje googlen zou de auteur inderdaad meer opgeleverd hebben.<<

Zie voor drs. Aarts en zijn Ansfried-publicaties ook: http://www.basaarts.nl/
Een aantal artikelen staat intussen ook op Academia.edu.
In december verschijnt zijn bijdrage: De Hildewarissen van Sint-Oedenrode en Hilvarenbeek. Tussen legende en waarheid, in: A.J.A. Bijsterveld en V. Roelvink (red.), Rondom Rode en Sint-Oda. Macht, religie en cultuur in het middeleeuwse Peelland (Tilburg 2016).

Het door mij genoemde artikel van A. Huijbers verscheen in: Medieval and Modern Matters, vol. 1 (2010), pp. 197–268.
Hierin komt ook Ansfried - de bisschop - en zijn bezittingen en schenkingen ter sprake.
Het grootste deel van het omvangrijke artikel gaat over een historische reconstructie van het gebied Vught - Den Bosch.

Hans Vogels

 
Geplaatst : 05/09/2016 9:54 pm
Berichten: 520
Forumkoning
Topic starter
 

Reactie van de schrijver:

Het artikeltje over Ansfried heb ik destijds als aardigheidje geschreven,
gebruik makend van literatuur welk ik thuis voorhanden had. Ik heb
inhoudelijk geen detail onderzoek gedaan en veel informatie op internet was
er toen nog niet. De literatuur die ik destijds voorhanden had staat
aangegeven onder het artikel. Voor (foutieve) passages als "15e graaf van
Hoei" en "Ansfried's broer Unruoch" kan ik u verwijzen naar de gebruikte
literatuur, ik heb dat uiteraard niet zelf verzonnen.

Ik wil nog wel even voor u naar de literatuur zoeken (op de rommelzolder)
maar ik kan u niets beloven.

 
Geplaatst : 08/09/2016 12:03 pm
Deel: