De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

koppeling van buren...
 
Meldingen
Alles wissen

koppeling van buren van gelre

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
3,060 Bekeken
Berichten: 1
Forumridder
Topic starter
 

geachte lezer

In mijn stamboom kom ik via de familie Hoen uit bij Johan Van Buren (1375-1429), Heer van Arcen. Deze zou gehuwd zijn met maria van Gulik/van Gelre (1385-1450). Ik vind echter nergens een bevestiging. Wie kan mij daar een beetje verder helpen.
Mvg, Huub

 
Geplaatst : 13/12/2008 1:58 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
 

8 oktober 1397
"op Sints Dyonisius dach"
VELDEN - Johan van Bueren, Otte en Alaert van Bueren, zonen van Johan van Bueren, verpachten met goedvinden van hun moeder Ghertrude [van Wisschel] aan Dirck Moeren en zijn vrouw Gebele, burgers te Venlo, het bezit te Boedonck onder Velden gelegen, zoals dit wordt bebouwd door Heijne Winter, voor een periode van 6 jaar.
J.G.M. Stoel: Oorkondenboek archief kasteel Arcen, deel 1 (1303-1450). In: Cahiers Historische Werkgroep Arcen-Velden-Lomm, nr. 13, blz. 110-111. Vergelijk overdracht Klaashof Reuver-Offenbeek 1418.

1402 april 18. (zuRanderode)
Reynolt (IV) hertog van Gulik en Gelre geeft na overleg met
zijn raden Johan van Loen, heer van Heinsberg en Lewenberch,
Engelbrecht Nyt van Birgel, erfmaarschalk van Gulik, Willem
heer van Sintzich, Johan Schelart van Obbendorp, Wilhelm van
Platten," Dederich heer van Wisch, erfmaarschalk van Gelre, slot
en heerlijkheid Arcen (Aerssen) in leen aan Johan van Buren,
zoon van wijlen Johan van Buren, ridder, die nu gehuwd is met
Maryken, bastaarddochter van Willem, hertog van Gelre en Gulik,
zijn broer.
Doorninck, acten 1400/04 p 113/14.

Ronald Blancke

 
Geplaatst : 12/01/2009 11:49 pm
Berichten: 5
Forumabt
 

geachte lezer

In mijn stamboom kom ik via de familie Hoen uit bij Johan Van Buren (1375-1429), Heer van Arcen. Deze zou gehuwd zijn met maria van Gulik/van Gelre (1385-1450). Ik vind echter nergens een bevestiging. Wie kan mij daar een beetje verder helpen.
Mvg, Huub

Er is een boekje verkrijgbaar en wordt verkocht bij het kasteel Arcen. Afgelopen herfst heb ik de duitse versie daarvan aangeschaft: 'Arcen: die Herllichkeit, die Herren und Hauser'. Het is uitgebracht door de Reiner van Gelre stichting.
Naast een historische uiteenzetting en bronnenvermeldingen is achterin ook een uitgebreide stamreeks beschikbaar van de eigenaren cq bewoners.
Deze Johan van Buren is weer een zoon van Johan v Buren x Geertruyd van Wisschel.
Waar hij van afstamt is niet duidelijk. Samen met zijn broers Otto en Arnold wordt hij te Arcen vermeld in 1377.
Maria v Julich wordt ook vermeld in 1432 als de echtgenote van Reynart van Cryeckenbeck (Kriekenbeek) en noemt zich Vrouw te Schandelo.

Mvg,
Willem Oving

 
Geplaatst : 12/02/2009 12:48 am
Deel: