De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Nettelhorst
 
Meldingen
Alles wissen

Nettelhorst

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
3,214 Bekeken
Berichten: 66
Forumhertog
Topic starter
 

Ik kom hier even terug op wat ik over de Van Nettelhorsten zei.
Inmiddels heb ik de uitgave van P.N. van Doorninck van de akte over Nettelhorst m.b.t. Sticke gevonden. Zij luidt:

[3 November 1393]
Wy Willem etc. doen kunt etc. ende bekennen, dat wy onsen will ende consent gedaen hebben ende doen overmids desen onsen transfixbrieff tot alsulker versettinge, als Gysbert van Netelhorst, onse man van leen, van den guede tot Netelhorst gedaen heeft Pilgrim Sticken ende synen erfgenamen an dat vurgenante guet to Netelhorst, na ynhalt des gegenwerdigen brefs, dair dese onse transfixbref doir gesteken is. Beheltlich ons, onss rechten an den gude vurscreven, all argelist uytgeseget. In urkunde etc. Datum 1393 feria 2a post Omnium Sanctorum etc.

Sticke had Netelhorst dus als onderpand gekregen.

Groet, André

 
Geplaatst : 06/09/2011 10:12 pm
Berichten: 66
Forumhertog
Topic starter
 

Volgens J. Th. de Raadt in zijn "Sceaux armoríes des Pays-Bas et des pays avoisinants (Belgique-Royaume des Pays-Bas-Luxembourg-Allemagne-France) recueil historique et héraldique"deel 3 p. 26 was het wapen van Gisbert van Netelhorst in 1418 een geschakeerd kruis (une croix échiquetée) http://books.google.nl/books?id=eqosAAAAYAAJ&q=%22de+netelhorst%22croix&dq=%22de+netelhorst%22croix&hl=nl&ei=PmlmTvTDKo3pOc6I-PYJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCsQ6AEwAA .
Het zegel van een Gysebert van Netelhorst hangt ook aan deze oorkonde uit 1397: http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miview=inv2&mivast=0&mizig=210&miadt=26&micode=0261&milang=nl&mizk_alle=netelhorst . Aan de foto ervan zou ik het wapen echter niet durven determineren...
Deze Gijsbert is getrouwd met een Lutgard Rode van Heeckeren, dv. Evert Rode van Heeckeren en Ermgard NN http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miview=inv2&mivast=0&mizig=210&miadt=26&micode=0261&milang=nl&mizk_alle=nettelhorst .

Een geschakeerd kruis komt onder anderen bij de Van Vordens voor.

In 1421 is er een Ghiselbert van Netelhorst richter van Borculo, en o wonder, wie is er keurnoot van het gericht? Een Arend Sticke! http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miview=inv2&mivast=0&mizig=210&miadt=141&micode=0193&milang=nl&mizk_alle=netelhorst

Groet, André

 
Geplaatst : 06/09/2011 10:55 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
 

Ik zag een iets afwijkende beschrijving t.o.v. de Raadt.
Rietstap geeft het veld goud, het kruis (in twee rijen) van rood en zilver geschaakt.

gr.
Ronald

 
Geplaatst : 08/09/2011 5:58 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

FF gauw:

Ter Hunnepe 29 (1265)
Universis presentia visuris Conradus nobilis de Velen salutem in domino. Noverint unversi tam presentes quam futuri quod nos bona in Marcvelde que Godefridi fuerint que dicuntur Nova Domus domino Ludolfo dicto de Kore et uxori eius domine Aleydi dicte de Nethelhorst et pueris eorum iure contulimus censuali in perpetuum possidenda, tali condicione prehabita ut dictus L. et uxor sua A. ad recognitionem sui iuris singulis annis in sancta ebdomada Pasche in ecclesiam nostram in Velen dabunt unum denarium Daventriensem. Huic collationi presentes fuerunt honesti homines videlicet dominus Henricus cappellanus de Haus [sic], Godefridus iudex in Gronlo, Sladebusg [sic], Thetmarus de Almensvik, Henricus de Lechtenhorst, Wolterus de Netelhorst et alii quam plures. Ne igitur ghec a nobis aut a nostris successoribus valeant irritari presentes litteras eisdem contulimus sigilli nostri minimine roboratas. Datum anno domini M CC LX V die apostolorum Philippi et Iacobi et Walburgis virginis.

vrgr H

 
Geplaatst : 11/09/2011 1:14 am
Berichten: 520
Forumkoning
 

FF nog gauwer: Aha!

 
Geplaatst : 11/09/2011 1:17 am
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Hier mijn vertalinkje:
Koenraad edelman van Velen groet in Gode allen die het voorliggende zullen zien. Allen, zowel nu als in de toekomst, zij bekend dat wij de goederen in Markvelde die tevoren van Godfried waren, geheten Nieuwe Huis, aan heer [d.i.: ridder] Ludolf van den Kore en zijn echtgenote vrouwe Aleydis geheten van Nettelhorst en hun kinderen heb gegeven naar cijnsrecht om eeuwig te bezitten, en wel op deze voorwaarde dat genoemde L en echtgenote A tot erkenning van deze rechtsbetrekking jaarlijks in de heilige Paasweek in onze kerk te Velen een Deventer denarie zullen afdragen. Bij deze opdracht waren aanwezig de eerzame lieden Hendrik kapelaan van Haus [ik denk: Ahaus], Godfried richter in Groenlo, Sladebusch, Thetmar van Almsick [buurschap bij Stadtlohn], Hendrik van Lechtenhorst, Wolter van Nettelhorst en nog meer anderen. En opdat dit door mij noch door mijn opvolgers worde geloochend, heb ik hen deze acte verschaft die bekrachtigd is met de afdruk van mijn zegel. In het jaar ons heren 1265 op de dag der Apostelen Philippus en Jacobus en van de maagd Walburg [d.w.z. 1 mei]
vrgr H

 
Geplaatst : 11/09/2011 6:21 pm
Deel: