De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Steenre -- Middacht...
 
Meldingen
Alles wissen

Steenre -- Middachten

3 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,056 Bekeken
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Zo af en toe verdiep ik me ook maar eens in wat familienamen. In het Ned. Adelsboek komt een stukje voor over van Middachten. Ik kan dat niet geheel volgen, en het ontbreekt aan bronnen. Misschien dat iemand mij kan vertellen hoe Middachten overging van Evert van Middachten naar Evert van Steenre Uten Weerde.

Ronald Blancke

 
Geplaatst : 07/09/2006 4:10 pm
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Ik ga maar proberen zelf een stukje op te lepelen over van Middachten. Op grond van gegevens uit het archief Middachten kom ik een eindje, maar er zitten wel wat haken en ogen.

Rond 1530 is Thonis van Middachten overleden. Hij trouwde twee keer, de eerste keer met Agnes van Rede, zijn tweede huwelijk in 1508 met Anna van Arnhem.

AGNES Van REEDE, huwde ANTHONIE VAN MIDDACHTEN, Heer
van Middachten en Herveld, erfde Middachten van zijn oom
ARNT VAN MIDDACHTEN. Hij Was Ridder en door Hertog KAREL
VAN GELRE beleend 7 October 1501, zoon van HERMAN VAN MIDDACHTEN
en WALBURCH VAN DIEPENBROEK, Vrouwe van Herveld.
Hij hertrouwde 12 October 1508 ANNA VAN ARNHEM,
dochter van JOHAN VAN ARNHEM en ALEID van BEMMEL
(Bron: Gen. en Her. Bladen 1912).

In het archief Middachten komt een wat verwarrend stukje voor, waarin Henric van Middachten in 1536 een kleinzoon wordt genoemd als zoon van Thonis van Middachten. Zijn grootvader wordt daar genoemd:
Arnt van Middachten X Belia van Wilp.

Maar dat klopt niet want bijv. in 1519 noemt Anthonis van Middachten deze Arnt van Middachten zijn oom. Dat Thonis een zoon was van Herman van Middachten en Walburch van Diepenbroeck blijkt uit een verhulde aanwijzing. Want Herman van Middachten en Walburch van Diepenbroeck hadden een dochter Jutta, die non werd:

St Peters avondt ad cadhedram (21 Febr.) 1472.
Gherardus van Duijsborch, priester en nu ter tijd
pater en zuster Kunne, moeder en ghemeijne zusteren
van het convent ten Engelhuijsen binnen
Gronio van sunte Augustijns regele, verklaren
dat Harmen van Mijddachten en joncfr. Walburch,
echtelieden, gemaakt en gegeven hebben aan
hunne dochter joncfr. Jutten, bij hare intrede in
het voorz. convent, 100 golden averlensche rijnsche
gulden, terwijl Jutte en het voorz. klooster
Steenhouwer en Rijck Snellenborch, geërfden in
Veluwenzoom.
Op perkament, ondert en gezegeld door Nicolaes
Johansz. op verzoek van de verkoopster, en geërfden.

In een acte wordt Arnt van Middachten oom genoemd van Jutte van Middachten, natuurlijke dochter -en non- van Herman van Middachten.
Ook verzoekt de weduwe Walburch van Diepenbroeck in 1496 om haar natuurlijke zoon Thonis te belenen, ten overstaan van Arnt van Middachten, ridder, broer van haar overleden man.
Daarmee lijkt aangetoond, dat Arnt van Middachten een oudere broer was van Herman van Middachten.

Deze Arnt van Middachten overleed rond 1500.
Herman van Middachten was ook vader van Elsabe van Middachten, die rond 1485 getrouwd was met Johan Sticke de jonge, zoon van Johan Sticke en Jutte van Peize. Andere broers en zuster waren: Evert, Johan en Henrica van Middachten.

Hun vader moet zijn geweest Johan van Middachten:

In crastino Ponciani mart. (20 November) 1453.
Gescheit tusschen Arnt en Evert van Middachten,
gebroeders, omtrent de goederen nagelaten door hun
vader Johan van Middachten; ten overstaan van Harman
die Boize, Bernt Gruter, Daem Veer en Lambert
Dijstelweert, als maeghe, frunde en scheitzlieden-
Arnt zal zijn broeder Evert, jaarlijks op St.
Peter geven 10 ailde schilde, zoolang Everts
moeder leeft, na haar dood zal Arnt aan Evert
een erfrente van 11 gulden Francrixe schilden
jaarlijks of wel de waarde daarvan in vaste goederen
uïtkeeren.
Op perkament, met uith. zegels in groen was
dtx scheidslieden en gebroeders.

Johan van Middachten was vermoedelijk getrouwd (maar daarover ben ik op dit moment niet zeker, dus als iemand dat weet!!!) Margaretha van Baek met wie hij voor 1429 getrouwd is. Volgens het Ned. Adelsboek was Johan van Middachten eerder (1415) getrouwd met N. van Wachtendonk.

Zijn broers waren o.a. Henric, gehuwd met Joanna van Arnhem. Hun dochter Elsabe trouwde met Johan van Raesfelt (kleindochter Jutte van Raesfelt overleed in 1459 X Henric van Wisch); Frederick, geestelijke; Arnt en Herborch.

Neesten daghes nae alre hilighen dach(2 November)
1438, Frederick van Middachten. sengher
en canoniek te Aken tot onser vrouwen munster
bekent verkocht te hebben aan zijn broeder Hen-
ricke van Middachten, ritter, zijn aandeel in de
erfenis van hunne zuster Herberighe van Middachten,
die eerst gehuwd is geweest met Henrix
Huchtebroex en daarna met Harmen van Mekeren,
voor een som geld die gedeeltelijk betaald en
voor het andere deel bebriefft is.
Op perkament, het uith. zegel in groen was
van Frederick v. M. is grootendeels afgevallen.

Bovenstaande broers en zuster waren kennelijk kinderen van Evert van Steenre, als ik het volgende goed gelezen heb:

Mededelingen Gelre 1953
DER UTRECHTSE ST. PAULUSABDIJ TE RHEDEN pag. 69
In het archief van het kasteel Middachten bevindt zich een oorspronkelijke
perkamenten brief van 21 Juli 1364, waarbij hertog Eduard aan Evert
van Steenderen toestaat om aan zijn echtgenote Aernd
van Wachtendonk de lijftocht toe te kennen aan „dien alingen have,
die gheheyten is die hof toe Reden" c.a., gelegen in het kerspel Rheden,
welk goed van den Hertog in leen gehouden wordt. Deze hof lag in
het dorp Rheden en blijkt indentiek te zijn met de huidige Gasthuisbouwing
aan de Methorster straat. Zowel de naam van dit goed als de
ligging niet ver van de parochiekerk te Rheden pleiten er voor, dat men
hier te doen heeft met den vroegeren hof der St. Paulusabdij.
Evert van Steenderen erfde het huis Middachten, doordat het huwelijk
van Hendrik van Middachten en zijn vrouw Elsebe (van Keppel?)
kinderloos gebleven was. Bij de boedelscheiding tussen Everts
zoons Hendrik en Frederik werd o.m. de hof te Rheden toebedeeld
aan Frederik (1400 October 23), doch vervolgens door den laatstgenoemde aan zijn broeder Hendrik overgedragen.

Aanvullingen of correcties worden erg op prijs gesteld

Ronald Blancke

 
Geplaatst : 12/09/2006 1:54 am
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Op mijn website ( http://www.xs4all.nl/~rblancke ) heb ik intussen een wat uitgebreider stukje geschreven over van Middachten. Het geeft wat duidelijker weer, hoe de lijnen binnen de familie ongeveer gelopen hebben. Ik heb die vergeleken met de stamreeks, zoals die in het Adelsboek staat (maar misschien heb ik een verouderde uitgave bekeken), en die bevat volgens mij een fout in de hoofdreeks, voor zover je daarvan kunt spreken.

Het Adelsboek geeft als stamreeks:
1.Herman van Steenre x N. van Middachten
2. Evert van Steenre X Arndje van Wachtendonck
3. Johan van Middachten x N. van Wachtendonck XX Margaretha van Baeck
4. Johan van Middachten x Christina de Bose

Doordat er sprake is van een stamreeks zonder verdere uitleg, is het niet goed duidelijk hoe die lijnen ontstaan.

Mijn inziens is het ongeveer alsvolgt.

1. Evert van Middachten X Meyne, overleed omstreeks 1330. Na zijn dood gingen de goederen over op zijn zoon:
2. Hendrik van Middachten x Elsabe van Keppel. Dat huwelijk bleef kinderloos. Daarom beleende Elsabe van Keppel, weduwe van Middachten, in 1379 haar 'neef' Henrick van Middachten, de zoon van Evert van Steenre X Arndje van Wachtendonck.

Evert van Steenre (+ ca. 1395) was dan verm. de zoon van Herman van Steenre, die getrouwd was met een zuster van Hendrik van Middachten.

Maar het huwelijk van Henrick van Middachten, Evertszoon van Steenre, met Joanna van Arnhem Wijnandsdochter, bracht alleen een dochter voort, Elsabe van Middachten, gehuwd met Johan van Raesfelt (voor 1435). Zij was weduwe in 1453.

Daarom ging de belening met Middachten vervolgens over naar Arnd van Middachten, in huwelijk met Belij van Wilp. Arnd was de oudste zoon van Johan van Middachten, de jongere broer van Henrick van Middachten.

Deze Johan van Middachten trouwde mogelijk twee keer, en er bestaat een kans, dat Arnt van Middachten uit het eerste huwelijk stamt, terwijl zijn broers Evert en Johan (en bovendien ook Herman, Henrica en Elsabe) uit het tweede huwelijk stammen van Johan van Middachten (met Margaretha van Baeck).

Helaas bleef ook het huwelijk van Ridder (voor 1455) Arnt van Middachten met Belij van Wilp, zonder kinderen. Toen Arnt van Middachten rond 1500 overleed, werd zijn neef, Anthonis Hermanszoon van Middachten, zoon van de jongere broer van Arnt van Middachten, beleend met de goederen Middachten.

Herman van Middachten was getrouwd met Walburch van Diepenbroeck. Hun dochter Elsabe trouwde Johan Sticke van Diepenheim.

Gezien deze reeksen, is het wel aardig om na te gaan, wie precies Arndje van Wachtendonck was. Op grond van haar naam en het voorkomen van de voornaam Arnt binnen het geslacht Steenre-Middachten, is het te verwachten, dat zij een dochter was van Arnt van Wachtendonck.

Omdat zij vermoedelijk haar kinderen kreeg vanaf 1370 (zij trouwde waarschijnlijk in 1364) is zij vermoedelijk wel geboren voor 1350.

Maar dat stukje onderzoek heb ik nog niet afgerond, dus blijf ik het antwoord schuldig.

Voor opmerkingen hou ik mij uiteraard weer beschikbaar.

mvg
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 10/05/2007 3:57 am
Deel: