De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

(Emerantia) Rumesch...
 
Meldingen
Alles wissen

(Emerantia) Rumeschotel/Rumescottele/Ruymschotel

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Reactions
2,259 Bekeken
Berichten: 1
Forumridder
Topic starter
 

Reeds enige tijd probeer ik zicht te krijgen op het middeleeuwse geslacht Rumeschotel (ook wel Ruimschotel/Rumschöttel/Rumescottelen). Je komt de naam tegen in diverse adellijke opsommingen (w.o. Westfaalse Stambuch, Neues Preussisches Adel-lexion en Dictionnaire Nobbilaire van Vosterman van Oyen). Ook kom ik de naam tegen in kloosteroorkondes, -bronnen en -archieven waar Ruimschotels worden geplaatst in o.a. Munster, Soest, Rostock, Keulen, Apeldoorn, Herpt en later –na 1500- in Altena. In het Hoyer Urkundenbuch wordt Johan en zijn zus Emerentia R. in verband gebracht met Walter de Rhode en Marie gravin van Brunkhorst (spelling bron). Ooit (35 jaar geleden) kreeg mijn vader een notitie die ging over Emerantia van Ruimschottel uit het graafschap Oldenburg. Deze aantekeningen zijn de reden dat ik het op dit forum probeer. Zij zou zijn getrouwd met –als ik de aantekeningen goed lees- Wolter de Rode van Heekeren, heer van Overlaer en Stollenberg, zoon van Wolter de Rode, schout van Lochum en zijn 2e vrouw Catherina van Ripperband en is een broer van Bernt de Rode van Heekeren tot de Heest. Meer info staat er niet. Kan iemand Johan en Emerantia in een genealogie plaatsen en/of heeft men überhaupt genealogieën van dit geslacht? Ook is er een Jan Rumschotel die in 1284 aan het klooster van Berne (NB) land weggeeft, dat is bij Herpt waar Robbe Rumschotel /Ruymschotel (alias De Munsterel)een eeuw later woont. Heeft iemand enig idee of er een verband is tussen de Westfaalse/Gelderlandse Ruimschotels en die twee in Brabant en/ of weet iemand of (en dat is De Prijsvraag!) er een verbintenis is met de tak Ruijmschotels uit het land van Heusden en Altena, waarvan ondergetekende afstamt en die teruggaat tot 1500 (GTMWB 16e jaargang)?
Ook is er een herengoet Ruimschottell bij Nijkerk (Veenhuyzen)? Ik heb bij het CBG daar wat aantekeningen over gevonden, maar ben ik niet wijzer geworden.
Ik hoop dat iemand me kan (verder) helpen.
Peter Prodigue

 
Geplaatst : 19/12/2010 11:49 pm
Deel: