De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Geberga (Geva) van ...
 
Meldingen
Alles wissen

Geberga (Geva) van Hamaland

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
3,327 Bekeken
Berichten: 4
Forumabt
Topic starter
 

Probleem (?)

Volgens De Graafschap is Geberga van Hamaland, de dochter van Meginhard IV en Irmentrud gehuwd met Wener I. Volgens o.a. Wikipedia is Geberga van Hamaland gehuwd met Dirk I (evt. bis) van Holland. Noch de Graafschap noch Wikipedia melden het andere huwelijk. Vraag is dus
a) kloppen de beide huwelijken ?
b) zijn er twee Geberga's in omloop ?

met groet!

Robert van der Hall

 
Geplaatst : 08/01/2011 7:23 pm
Berichten: 4
Forumabt
Topic starter
 

Problemen met Gebe(r)ga of Geva van Hamaland (*ca 920 - +955), dochter van Meginhard IV en Irmentrud.

In de litteratuur vind ik als echtgenote van de graaf van Holland Dirk I (evt. de 'bis') Geberga van Hamaland. Ik lees ook in de litteratuur (en hier bij de Graafschap), dat Geberga van Hamaland de echtgenote is van Werner I , graaf van Haspengauw 964-973.

Wat ik zoek is de oplossing: praten we over dezelfde Gerberga? Chronologisch is voor de twee huwelijken geen probleem. Wie kan het licht laten schijnen?

Groet!

Robert van der Hall

 
Geplaatst : 17/01/2011 9:40 pm
Berichten: 47
Forumhertog Admin
 

Ik had je ook nog een inhoudelijke reactie beloofd. Ik denk dat er twee Gerberga's in omloop zijn. Gerberga is overigens een veelvuldig voorkomende naam. Het huwelijk van Geva met Dirk I bis vindt plaats ergens rond 92x(?), terwijl Gerberga Meginhardsdr. waarschijnlijk iets voor 925 is geboren. Dus er is sowieso al een chronologisch probleem op te lossen om een identificatie mogelijk te maken.
In het hoofdstuk over Meginhard IV staat: "Dochter Gerberga trouwt, volgens Jackman, met Werner (I) van Haspengouw." Jackman heeft in de afgelopen decennia veel gepubliceerd, maar niet alles is even betrouwbaar. Wie is dat wel trouwens? Jackman heeft dit huwelijk vooral in het leven geroepen om de opkomst van de Werners te kunnen verklaren. Dit staat in mijn hoofdstuk om zo veel mogelijk compleet te kunnen zijn. Jackman brengt door zijn vele publicaties soms anderen op ideeën...

Het antwoord op je vraag is dus: er zijn vermoedelijk twee Gerberga's en het huwelijk van Meginhardsdr. met Werner is speculatief en in ieder geval onbewezen. Ben benieuwd wat in de andere fora te berde wordt gebracht,
voor nu, met groet, Alfred

 
Geplaatst : 25/01/2011 10:06 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Nog een paar kleine aanvullinkjes:
De Hamalandse Meginhardsdochter heet in het necrologium van Elten heel uitdrukkelijk GeRbeRch, dus mét de 2 R's erin. De vormen Geberga of Gebega komen zover ik weet helemaal nergens nooit niet voor maar zijn in elk geval voor de Hamalandse juffrouw dus niet correct. Of Geva kan gelden als een korte vorm van Gerberch/Gerberga durf ik niet maar zo te beweren. Kortom, het zijn vast verschillende personen.
Bovendien was de Hamalandse Gerberch vermoedelijk niet gehuwd. Zij is namelijk overleden aan een ernstig schedelletsel veroorzaakt door een zwaardhouw die onmiddellijk de dood tot gevolg gehad moet hebben. Zij is echter te Elten in dezelfde kist en in hetzelfde graf ter aarde besteld als haar vader Meginhard. Beide worden ook op dezelfde dag herdacht in het Eltense necrologium, op 15 maart. Die heet in het necrologium de sterfdag van Meginhard en de gedachtenisdag van Gerberch -- haar werkelijke sterfdag weten we dus niet. Het lijkt er dan nogal op dat het geweldsincident dat haar noodlottig werd, zich op enige afstand van Elten afgespeeld en dat haar stoffelijk overschot van de plaats delict naar Elten is vervoerd. Voorstelbaar is dan dat ook haar vader Meginhard bij hetzelfde incident gewond geraakt is maar dankzij zijn wapenrusting niet onmiddellijk het loodje heeft gelegd. Hij zou dan kort na aankomst te Elten de geest gegeven hebben, zodat de twee in één kist en één graf konden worden gestopt. Het kán natuurlijk ook dat hij bij aankomst van het stoffelijk overschot van zijn dochter een fatale hartaanval of iets dergelijks heeft gekregen. Was Gerberch gehuwd, dan zou zij waarschijnlijk toch wel naar de residentie van haar echtgenoot zijn vervoerd.

 
Geplaatst : 05/02/2011 1:43 am
Deel: