De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Adelbloed zijn er n...
 
Meldingen
Alles wissen

Adelbloed zijn er nog meer gebruikers

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
2,995 Bekeken
Berichten: 1
Forumridder
Topic starter
 

Hallo ik ben Mireille Werners,

Via via ben ik hier op tegen site terecht gekomen, en zie dat de Werners van adel zijn. Ik vind het wel spannend om meer te weten van de familie Werners, dus ben heel erg enthousiast over deze site, ik kan niet meer ophouden en wil zoveel mogelijk weten, als iemand meer info beschikbaar heeft hou ik me aanbevolen,

Bij voorbaat hartelijk dank en groeten van Mireille Werners

 
Geplaatst : 26/11/2007 7:09 pm
Berichten: 1
Forumridder
 

Graaf I Werner (geen Werner(s)) heeft geen aansluiting met Werners. Als je in jou stamboom kunt ontdekken of de (S) altijd in jou familienaam gestaan heeft, dan is jou herkomst niet Adelijk. Is de (S) er door omstandigheden ooit aan toegevoegd en werd jou familienaam ooit in het verleden WERNER geschreven, dan dien je eerst na te gaan waar jou familienaam (Werner) aansluiting vindt. Natuurlijk als je zover terug kunt gaan en kunt vaststellen dat jouw familienaam ooit in het verleden anders geschreven werd. Pas dan kun je nagaan of er Adelijk bloed in jou aderen stroomt.
Graaf Werner I hoeft per definitie NIET van Adelijke kom af te zijn. Het Graafschap ging niet altijd samen met van Adel zijn.

Walraven

 
Geplaatst : 18/10/2008 1:40 pm
Berichten: 3
Forumheer
 

De herkomst van je familie onderzoeken raad ik je van harte aan. Of je nu een stamboom onderzoekt uitgaande van jezelf, je 2 ouders, 4 grootouders, 8 overgrootouders en zo terug of uitgaande van een stamvader/moeder, hun kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen etc, of dat je een hele familiegeschiedenis uitrafelt, met beroepen, adressen, gebeurtenissen, of je focust op de levensloop van een interessante figuur, allemaal zeer boeiend. (maar probeer het niet allemaal tegelijk)

Pas echter heel goed op. Op Internet kun je heel veel "informatie" vinden van mensen die zich als hobbyisten ook op genealogie en familiegeschiedenis hebben gestort. De meeste van hen doen foute aannames, schrijven klakkeloos van elkaar over en hebben nog nooit één origineel archiefstuk gezien.

Of je al dan niet van adel of andere historische figuren afstamt kan heel nuttig zijn bij zo'n onderzoek, omdat van de adel en zo nou eenmaal veel meer bewaard gebleven is dan van onbekende boeren, burgers, vissers en zo. Verder is het bloed van de adel net zo rood als dat van ieder mens. Iedere pauper heeft wel ergens in de stamboom een koning en iedere koning stamt af van paupers.

In mijn familie ging het verhaal van adellijke afstamming al eeuwen. En sommige leden van de familie (allemaal uitgestorven takken) zijn ook echt met edellieden gehuwd. Mijn oudst aantoonbare stamvader wordt in originele stukken wel aangeduid met de termen "graaf" en "stadhouder", dat eerste blijkt mogelijk te slaan op een taak als dijkgraaf of zo, het tweede dat hij soms als plaatsvervangend burgemeester optrad. De achternaam die hij als eerste in de familie droeg was identiek aan die van mensen die echt (min of meer) van Franse (land)adel waren, sieurs, seigneurs en eentje wordt er zelfs aangeduid als "vicomte". Maar van enig familieverband tussen mijn voorvader en die Fransen is niets gebleken, in tegendeel, het lijkt er sterk op dat hij afstamde van Duitse vleeshouwers. Eerlijk gezegd vind ik het rondbreien van het echte verhaal veel interessanter dan waar mijn grootvader en diens grootvader altijd in geloofd hebben.

 
Geplaatst : 20/02/2010 2:39 pm
Deel: