De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Toch bisschoppelijk...
 
Meldingen
Alles wissen

Toch bisschoppelijke oorsprong Walburgiskerk te Zutphen?

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
2,326 Bekeken
Berichten: 6
Forumabt
Topic starter
 

In de blog van Michel Groothedde naar aanleiding van zijn onderzoeksrapport De vorstelijke palts van Zutphen, schrijft hij het volgende:

Het Zutphense kapittel is mogelijk rond 1025 onder bisschop Adelbold gesticht. De graven van Zutphen werden voogden van het kapittel. Dit leidde tot conflicten over de rechten van de tienden van de Zutphense kerk in de generaties erna. De laat-12e-eeuwse ‘falsa’ draaien de rollen om. Hier claimen de heren/graven van Zutphen die rechten en worden ze door de bisschop (deels) erkend. In deze rolverdeling moesten de falsa het allodiale karakter van de kapittelkerk benadrukken.

Ik ben de weg kwijt ... Was het nu de Utrechtse bisschop Bernold? Of nu Adelbold? of was het toch een grafelijke kapittelkerk zoals Hein Jongbloed meent ...

Is dat nu nog niet duidelijk???

 
Geplaatst : 02/10/2011 9:41 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Ha Bernold,
Het is geen wonder dat mensen de weg kwijtraken in de vroege Zutphense geschiedenis. Dat ligt in de allereerste plaats aan de problemen die de Zutphense falsa nu al eeuwen oproepen. De Zutphense falsarissen hebben een lelijk kleurzweem over de oudste Zutphense bronnen gelegd. Of we dat ooit nog tot ieders genoegen en tevredenheid kunnen wegwerken, is nog maar de vraag. Wat ik dacht daaraan nog te kunnen bijdragen, verschijnt als alles goed gaat nog dit jaar in druk. En bevestigt mij in de gedachte dat we een grafelijke eigen-kapittelkerk voor ons hebben. Nog ff geduldje ...
Groothedde zegt heel precies: Het Zutphense kapittel is mogelijk rond 1025 onder bisschop Adelbold gesticht. Wat hem tot die uitspraak brengt, weet ik niet, dat zou je hem moeten vragen. Zonder nadere afstructie is het precies even goed mogelijk dat die stichting helemaal niet rond 1025 heeft plaatsgevonden. De geschreven bronnen laten ons hier in de steek, zonder uitzicht op nieuwe ontdekkingen. De beste kans die we hebben is het bodemarchief onder de vloer van de Walburgkerk en omstreken. Daaruit zou kúnnen blijken of er eerst een kerk is geweest die later met een kapittel is verrijkt, of dat het kapittel er bij eerste aanleg al bij was, en wanneer het een en/of het ander ongeveer is opgetrokken. Maar of dát er ooit van gaat komen?
Zolang dat niet gebeurd is, blijft er een gerede kans bestaan dat de pennestrijd tussen protagonisten van beide oplossingen heen en weer blijft golven. Dat heeft ook wel iets charmants, trouwens. En er valt wat te kiezen, hé? Da's toch ook wel leuk ....
Groet!
Hein

 
Geplaatst : 03/10/2011 11:47 pm
Berichten: 6
Forumabt
Topic starter
 

OK, super. En waar kan ik dan het artikel vinden (als het gepubliceerd is natuurlijk)?

B

 
Geplaatst : 04/10/2011 12:22 am
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Als je lid bent van de Vereniging Gelre valt het vanzelf bij je op de mat

 
Geplaatst : 04/10/2011 2:15 pm
Berichten: 6
Forumabt
Topic starter
 

dank!

 
Geplaatst : 04/10/2011 7:21 pm
Deel: