De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

nieuwe hamalanders
 
Meldingen
Alles wissen

nieuwe hamalanders

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,200 Bekeken
 wim
Berichten: 12
Forumgraaf
Topic starter
 

Beste alfred,

Natuurlijk zijn we blij met je continue update van je site met de laatste ontwikkelingen, zoals het artikel van Hein Jongbloed. Ik zal eens kijken of ik dat ook ter beschikking kan krijgen.

Nieuwe inzichten leveren op dat er een extra Everhard verschijnt in de Hamalander familie, nl. als halfbroer van Wichman IV. Opvallend is dat vader Meginhard IV niet meer getrouwd met Gerberga van Metz, zoals eerder, maar nu met eerst Irmintrud en later Cunigunde. Misschien kun je me helpen te begrijpen waar Gerberga is gebleven en wie Irmintrud en Cunigunde zijn ?

Hoe is nu de interpretatie van ‘’een vreemde passage (richilde of kunigunde?)”, blijkbaar niet meer die van Jackman, maar die van Jongbloed ?

Is dochter Gerberga,+952 nog steeds met Wernher,+973 getrouwd ?

Nu is er wel meer reden voor de naam van een dochter van Wernher en Gerberga, nl. Irmintrud

Interessant is nog te vermelden dat Evesa, echtgenote van Meginhard II, en op jouw site dochter van de welf Koenraad van Argengouw, bij Horst Dequin, over Otachar, tijdgenoot van Karel de Grote, verschijnt als dochter van de Unruochinger Berengar en Lothar I’s dochter Helletrude. Berengar,<850>,+866, komt uit een parallel-tak van de Unruochinger. Berengar’s vader Berengar, <836> wordt genoemd als hertog van Spoleto, Berengar’s broer Hildebert als graaf van Camerino, die ook nog voorkomt in een 882-akte in Diedenhofen/Thionville samen met zijn neef Wigbert, zoon van een andere dochter van Lothar I, nl. Rotrude, getrouwd met Lambert, graaf van Nantes.

Deze personen kwam ik tegen in mijn Wernher-onderzoek. Zijn mogelijke vader Walter lijk ik voornamelijk in Bourgondië tegen te komen. Met enige medewerking van Dr Jackman kan het misschien nog tot een artikel komen, hoewel de nieuwste inzichten in de markgraven van Friesland ook Jackman weer wat uit te leggen geeft.

Het is interessant dat jij op je site vermeldt dat Evesa een broer Berengar heeft.

Bij Dequin heeft Evesa alleen als zuster een zekere Bava, getrouwd met Heinrich,+886, waarschijnlijk van Babenberg, hertog van Saksen, ook van Friesland.

Verder ben ik benieuwd of Hein Jongbloed nog schrijft over Godfried de Prefect, eventueel niet zijnde Godfried ‘’de Gevangene’’, graaf van Verdun.

Groet en verder succes gewenst, Wim

 
Geplaatst : 04/07/2006 11:28 pm
Berichten: 47
Forumhertog Admin
 

Hi Wim,

Leuk om weer van je te vernemen. Nog altijd staat Werner in het brandpunt van je belangstelling merk ik wel. Het spijt me dat ik de laatste tijd zo weinig behulpzaam kan zijn, maar zo gaat het soms...

Tja, nieuwe Hamalanders. Hoe is het mogelijk denk je dan. Voortschrijdend inzicht, zoals gewoonlijk, al is dat een dooddoener. Je weet dat veel familierelaties latere (20ste eeuwse) interpretaties van de oude bronnen zijn, zodat je wel eens op een dwaalspoor wordt gebracht. Ik ben bang dat de komende maanden/jaren nog wel meer zogenaamde zekerheden op drijfzand blijken te berusten. In ieder geval kunnen we er ons op verheugen dat de vroeg-middeleeuwse geschiedenis van Oost-Nederland nu weer serieuze aandacht krijgt,ook al schopt dat soms je eigen reconstructies in de war. Op dat laatste zit je soms niet te wachten, omdat het je aan tijd ontbreekt om je eigen databases, veronderstellingen en plannen bij te stellen, laat staan grondig te herzien. Toch is dat laatste iets wat me overkomen is, maar ik moet zeggen dat ik me er aan de andere kant op verheug dat onze middeleeuwse geschiedenis steeds beter uit de verf komt. Dit als achtergrond, nu je concrete vragen.

Zo verschijnt er ineens een 'nieuwe' Eberhard als halfbroer van Wichman IV. Op zich was die Eberhard niet nieuw; hij was bij mij geen halfbroer Ik was hier eigenwijzer dan hetgeen Van Winter (Hamaländer, RV, Jg. 44, 1980) reeds opgeschreven had. Toen ik met mijn site begon had ik nog geen idee wie een autoriteit op dit gebied is en wie niet. Bij de herziening heb ik hier en daar duidelijk geformuleerd welke theorie de meest waarschijnlijke is, want op internet blijft verouderde informatie hardnekkig rondzingen. Door duidelijk stelling te nemen hoop ik dat menigeen bespaard blijft wat mij dus door naïviteit is overkomen.
De echtgenotes van Meginhard IV zijn dus Cunigunde en Irmintrud, zoals afgeleid door Van Winter. Dit deel van het hoofdstuk over M. IV behoeft enige revisie. Hun herkomst is (helaas) onbekend. Gerberga is uitsluitend een dochter van M. IV en Irmintrud. Of zij met Werner van Haspengouw is getrouwd, zoals Jackman beweerd, is door hem alleen op naambruggetjes gebouwd en dus niet al te sterk. Al is de naam van een dochter Irmintrud dan inderdaad een extra steuntje, maar de naam Irmintrud komt in meer families voor, vrees ik...
Zijn theorie over het markgraafschap Frisia wordt nergens in de bronnen bevestigd, zodat dit naar de bietenbak mag. Het hertogdom van Eberhard 'de Saks' en M. III is mogelijk na de dood van M. III verdwenen.

Evesa als dochter van Koenraad is ook een aanname van mijnerzijds. Dat zij een broer heeft die Berengar heet heb ik van Jackman (Konradiner, 1990, p133). Of dit houdbaar is zal de tijd uitwijzen. Evesa als Karolingische dochter is een mooie gedachte en geeft ook enige allure aan de Hamalanders als rijksaristocratie. Bij mijn weten zegt Van Winter ook iets over de afkomst van Evesa (Hamaländer, 1980, p44), maar ik heb die publicatie hier niet bij de hand.
Bij mijn weten is Hendrik van babenberg getrouwd met Ingeltrud van Friuli, dochter van Eberhard van Friuli en Gisela (Keats-Rohan, Poppa 'de Bayeux', in Onomastique et parente, 2000, p153; Gen-Mitt; Frank-Mitt). Dus een Unruochinger dochter.

Tot slot: ik weet dat Hein Jongbloed een artikel over Godfried 'de Prefect' inmiddels heeft afgerond, publicatie van dat artikel laat echter nog even op zich wachten. Er verschijnen eerst andere artikelen van zijn hand. Enig geduld uitoefenen, maar hij heft me verzekerd dat 'de Prefect' zeker NIET identiek is aan 'de Gevangene'.

Kortom, de hoofdstukken over Hamaland zullen één voor één gereviseerd worden, komt tijd komt raad, maar aan dat eerste is schijnbaar voortdurend gebrek,

puzzel ze,
Alfred

 
Geplaatst : 21/07/2006 11:33 pm
Deel: