De Graafschap in de Middeleeuwen

Zoek

Forum

Pelgrim Sticken de ...
 
Meldingen
Alles wissen

Pelgrim Sticken de Redamme

68 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
21 K Bekeken
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Ik weet werkelijk niet meer, wat ik ooit eens gelezen heb. Zit amechtig in al mijn document-mappen te zoeken, maar niks, nada.
Misschien dat mijn ouwe brein weer eens een loopje met me nam 🙂
Misschien dat het in een van die ouwe tijdschriften heeft gestaan, misschien wel het Alg. Ned. Familieblad.

Via wat Google gedoe, vond ik wel nog, dat graaf Hendrik van Solms in 1330 ook heer van Enschede werd genoemd (Aarderijkskundig Woordenboek der Nederlanden, deel 3 blz. 319), en erg grappig is een notitie door de bekende tekenaar Jacobus Craandijk, die schrijft, dat uit de oude heren van Enschede de heren van Loen zouden zijn voortgekomen.

 
Geplaatst : 04/09/2011 11:09 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

Heeft iemand de volgende akte uit 1411 wel eens gezien? 0138 Stadsbestuur Groenlo, 14e eeuw - 1811 (1852) 578 Akte waarbij de stad koopt van Fye van Borcloe, geheten Dodinckwerden, de molen te Groenlo met toebehoren, met retroactum, 1404, 1411. 2 charters http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miview=inv2&mivast=0&mizig=210&miadt=26&micode=0138&milang=nl&mizk_alle=dodinckw* .

Ik krijg alleen het retroactum te zien, de verkoop aan Steven (man van Fije, toch?) in 1404. Het zou leuk zijn als de akte uit 1411 haar zegel draagt....

Groet, André

PS
Oh, ik zie dat ze een Van Heiden was: http://www.graafschap-middeleeuwen.nl/genealogie/getperson.php?personID=I10329&tree=DGidME_01&PHPSESSID=b387c4032ff57d3b46b6096c3e151586

 
Geplaatst : 04/09/2011 11:58 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

Om even op Ter Hornt terug te komen, is dit hetzelfde als de "campus apud Hornet" uit het Goederenregister van de graaf van Dale?

Groet, André

 
Geplaatst : 05/09/2011 12:03 am
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

André,

Ik weet niet welke goederenlijst jij hebt bekeken, Racer of Philippi, maar in elk geval zegt Philippi in een voetnoot:
Hornt buurschap Noertwijk kerspel Nede, verwijzend naar het T.R.O. deel II anno 1379

Item in parrochia Nedhe 474) domus Wicbolding 475), item domus Oldehare 476), item domus Wenningmole 477), item domus Bensinc 478),Item domus Rewaerding 479), item campus apud Hornet 480).

gr.
Ronald

 
Geplaatst : 05/09/2011 1:03 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

Geen van beide, een fotokopie....

 
Geplaatst : 05/09/2011 1:16 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

Heeft iemand misschien beschikking over 'Leenacten van Gelre en Zutphen 1376-1402 uit het staatsarchief te Dusseldorp naar de oorspr. bescheiden' van P.N. van Doorninck? Als het goed is staat daar onder Net(t)lhorst ook iets over een relatie tussen Pelgrim Sticke en Nettelhorst. Die Van Nettelhorstjes heten trouwens Gijsbert en Steven; een Borculo-linkje?

Groet, André

 
Geplaatst : 05/09/2011 9:23 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Ad Ronalds posting van gister 8:09:
26 juli 1332 (Ter Kuile 1002, gedrukt Racer II (met 1331) p. 263 nr. 24) alle die Renthe ende Recht ende verval dat wy hadden in der staedt van Enschede of 23 mei 1321 (Ter Kuile 728, druk Racer II p. 265 nr. 25) verkoop van de Philippinchof.
Daar is in het verleden wel een beetje een opblaasboot van gemaakt ja ...
vrgr H

 
Geplaatst : 06/09/2011 12:02 am
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

En aan Andre n.a.v. zijn posting van gister 9:03:
'Hetzelfde' -- ja en nee. campum apud Hornet betekent 'een kamp bij Hornet', waarbij ik er van uitga dat met Hornet inderdaad de Hornte is bedoeld. Die campus lag daar dus bij in de buurt, maar kan er heel best los van gestaan hebben.
vrgr H

 
Geplaatst : 06/09/2011 12:13 am
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

En André's bericht van vandaag 6:23 heb ik even overgekopieerd naar ons Borculo-topic.

 
Geplaatst : 06/09/2011 12:14 am
Berichten: 520
Forumkoning
 

Ik volg met veel interesse de discussie in dit topic.
Het verbaast me dat ik, als ik iets zoek over de geschiedenis van Lochem, de naam "Dodinkweerde" niet eens tegenkom.
In mijn (bescheiden) bibliotheek geen woord over Pelgrim, nóch Sticken nóch De Redamme.
In het boek "Middeleeuwse kastelen van Gelderland" door F.M. Eliëns en J. Harenberg geen verwijzing te bekennen....
Van de Duitstalige Wikipedia het volgende (ingekorte) citaat:

1327 stiften Heinrich V. und seine Frau Beatrix eine Kapelle in Borculo.
Mit diesem Ehepaar ist das Geschlecht im Mannesstamm ausgestorben und die
Herrlichkeit Borculo kommt kurzzeitig (in Vormundschaft?) an Reinold III
von Coeverden, welcher sich ab 1358 "Herr von Covorden und von Borchlo"
nennt. Zwischen dem 28.10.1358 und 01. 05.1359 nimmt Reinold III aber
einen Abstand von der Herrlichkeit zu Gunsten von Henrica van Borculo
genannt Dodinkweerd.

Borculo kommt an Bronckhorst
Henrica van Borculo heiratet 1360 Giesbert, Sohn von Gijsbert IV. von
Bronckhorst und Catharina van Leefdael. Zwischen 1364 en 1379 erfolgt die
Belehnung Giesberts durch den Bischof von Utrecht mit Borculo.

Nach dem Tod von Henrica, im Jahr 1397 wird dieser Teil der Herrlichkeit
Borculo vererbt an ihren Großneffen Godert von Borculo, auch genannt
Dodinkweerd. Godert ist ein Enkel von Godfried van Borculo. Dieser
entstammt dem Gut Dodingsweerde bei Lochem.

Dodinkweerde moet toch van enige betekenis zijn geweest.
Zou dit goed geen plaats in de Lochemse annalen verdienen?
Waarom lees ik pas op dit forum over Pelgrim Sticken De Redamme?
Hebben historici elders zitten slapen?
Overigens: dit topic is inmiddels behoorlijk verbrokkeld (zie ook de topics Borculo, Pelgrim Sticke, Sticke Lichtenhorst, Redamme. Misschien ben ik daardoor het overzicht wel kwijtgeraakt....)

Henk.

 
Geplaatst : 06/09/2011 1:17 am
Berichten: 144
Forumaartsbisschop
Topic starter
 

Henk,

Het is met deze berichtencycli net als met veel goederenbezit: het verbrokkelt 😆

Ik schreef eerder al, dat er in de regesten van Limburg een stuk voorkomt uit 1347 over Heer Henricus Heer van Borculo.
En in die zelfde bron zien we hem op 13 dec. 1337 ook: Henricus heer van Borclo, ridder, met zijn vrouw Beatrix en dan bovendien nog eens met zijn "nepos" Henricus de Dodincwerden en als aangekondigde zegelaar zijn broer Johannes de Borclo (dat zal de kannunik te Luik zijn).

Niet erg lang na 1347 zal dan de laatste heer van Borclo zijn overleden, en nam vervolgens Reynold van Coevorden een tijdje de honneurs waar. Vanaf 1360 zien we dan inderdaad Gijsbert van Bronckhorst genoemd worden als domicellus de Borclo, na zijn huwelijk met Hendrike, die opvallend genoeg vaak Hendrike van Dodincweerde wordt genoemd, maar in 1360 gewoon genoemd staat als Henrik van Borklo.

De hele tak die we kennen als van Borclo genaamd van Dodincweerde, is altijd nogal onderbelicht gebleven.

groeten
Ronald Blancke

 
Geplaatst : 06/09/2011 2:58 am
Berichten: 520
Forumkoning
 

Dank voor je antwoord, Ronald.
Ik zal de discussie met plezier en aandacht blijven volgen, ook al omdat Borculo bij mij een bijzondere plaats heeft.
Blijf het niettemin bijzonder vinden dat sommige namen pas op dit forum opduiken.
Maakt 't allemaal des te waardevoller, trouwens.

Groet,
Henk.

 
Geplaatst : 06/09/2011 12:19 pm
Berichten: 142
Forumaartsbisschop
 

Dag Henk, Ronald en anderen,
Op Henks vertwijfeling dat nergens iets gevonden wordt over de Dodinkweerdjes van Borculo, zij als troostende balsem vermeld dat moeilijke en/of 'afgelegen' onderwerpen doorgaans erg lang blijven liggen eer iemand zich erover buigt. Meer in het algemeen is dat ook van toepassing op 'Borculo' als zodanig: daar is met het beschikbare archiefmateriaal 'van de vroegste tijden tot heden' nog een heleboel rendement en vooruitgang te halen, maar het gaat beslist niet 1-2-3. Komt bij dat er geen 'ding' meer over is, ik bedoel een focus zoals bijvoorbeeld een kasteel. Dat bevordert nog wel eens een stukje uitdieping, maar die aanleiding ontbreekt. Stellig is ook de ligging van de Achterhoek, vroeger een stuk van Münsters Westfalen maar geleidelijk binnen het verband van Gelre/Zutphen gebracht, een nadeel: de Duitsers vinden het een Nederlands probleem en de Nederlanders in elk geval tot en met de 13e eeuw meer een Duits verhaal.
Er IS een mooi stuk werk te doen ... misschien later, 'als ik groot ben' 😆
Groet!
Hein

 
Geplaatst : 06/09/2011 2:01 pm
Berichten: 47
Forumhertog Admin
 

Hi Henk,

In 1999 heb ik op http://www.graafschap-middeleeuwen.nl/verdwenen/kasteel-dedingsweerd.html toch wel een en ander over Dedingsweerd (bij Lochem) op mijn website gezet. Verouderde informatie wellicht, maar het enige dat ik destijds bijeen kon sprokkelen. Vermoedelijk hebben er meerdere Dedingsweerden bestaan,

groet, Alfred

 
Geplaatst : 06/09/2011 11:21 pm
Berichten: 66
Forumhertog
 

In het archief van Schaer moet ook nog een interessant stuk zitten met het zegel van Arend van Lichtenhorst (junior): hij was in 1424 huwelijksman bij het huwelijk van Seyne van Ampsen met Alida van Keeken dv. Otto http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miadt=37&mizig=210&miview=inv2&milang=nl&micols=1&mires=0&micode=0312&mizk_alle=stick* . Het voorkomen van Seyne van Dort in dit stuk doet vermoeden dat Van Ampsen zijn voornaam aan die familie te danken had?

Groet, André

 
Geplaatst : 06/09/2011 11:22 pm
Pagina 3 / 5
Deel: